Det görs trevande försök att elektrifiera transport- och husbilar men det faller på att det krävs tunga batterier för att få tillräcklig räckvidd. Senast igår skrev vi om Mercedes eSprinter som sedan några dagar är i produktion men även den lider av räckviddsproblem, 17 mil och måttlig lastvikt får ses som problematiskt för husbilsbruk. Det visar sig nu att Mercedes är inblandat i IBM:s teknikgenombrott medan bland annat Bosch har gjort stora investeringar i den lösning som företaget Nikola Corp. visade upp för månaden sedan.
Det batteri som IBM nu konstruerat kan tillverkas utan nickel eller kobolt, material som är problematiska ur flera synvinklar men inte minst miljömässiga. Mer viktigt är nog ändå att energitätheten slår dagens litiumjonbatterier på flera punkter. Dessutom har det inte den risk för okontrollerade brandförlopp som dagens batterier dras med. Vilka material som utvinns ur havsvattnet avslöjas inte men utvinningsprocessen uppges vara mer miljövänlig än utvinningen av de tungmetaller som krävs idag.
Tekniken bygger på en ny kombination av tre material. IBM är, liksom Nikola, försiktiga med närmare uppgifter om upptäckten men den uppges vara mer miljövänlig, ha lägre tillverkningskostnader, låg brandrisk och ska kunna uppnå 80 procents laddning på fem minuter. Stämmer IBM:s uppgifter får det sägas vara ett genombrott då speciellt husbilar är klämda mellan olika regelverk om lastvikt och körkortsbehörigheter.
Med den energitäthet som man i nuvarande forskningsstadium hävdar gå att nå kan batteriet även lämpa sig för användning i flygplan och energilager i elnäten. Flera större aktörer som Mercedes-Benz, elektrolytleverantören Central Glass och batteriproducenten Sidus är inblandade i projektet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.