Kanske får batteridrivna elbilar snart konkurrens av bränslecellsdrivna där de enda avgaserna är rent vatten. Produktionen av vätgasen kan ske med förnybar el och i det läget reduceras koldioxidutsläppen väsentligt samtidigt som man minimerar behovet av de miljöfarliga batterierna. Vätgasen kan dessutom produceras intermitent och elnätet blir inte beroende av produktion och konsumtion i samma ögonblick. Frågor har på senare tid rests om hur elbilarna ska kunna laddas, något som skulle kunna antas ske vid ungefär samma tidpunkter på dygnet och därigenom skapa såväl stora produktionsproblem som överföringsproblem.
Samtidigt står fordonsindustrin inför allt hårdare krav vad det gäller att minska utsläppen av koldioxid. Under det senaste året har EU infört nya och tuffa lagkrav för koldioxidutsläpp från personbilar, lätta lastbilar och kommersiella fordon som lastbilar och bussar. Kravet vad gäller lastbilar innebär att utsläppen måste minska med i genomsnitt 15 procent till 2025 och 30 procent till 2030, för personbilar är kraven ännu hårdare.
– De här kraven kommer bara att gå att möta genom en ökad elektrifiering, säger Per Wassén som är vd för PowerCell. PowerCell kan med sin ledande bränslecellsteknologi spela en avgörande roll här och samarbetet med Bosch erbjuder oss en enastående möjlighet att bidra till den förändring som krävs.
Bosch som nu ska vidareutveckla PowerCell S3 är världens enskilt största underleverantör till fordonsindustrin och utvecklar bland annat komponenter för bränslecellssystem för fordon. Bosch har sedan tidigare tagit emot leveranser av bränsleceller från PowerCell och i december förra året träffade de båda en avsiktsförklaring avseende ett gemensamt utvecklingsarbete gällande PowerCell S3 för fordonssegmentet. Det nu ingångna slutliga avtalet omfattar en gemensam utveckling och ger Bosch en exklusiv, global rättighet att producera och sälja den gemensamt förbättrade versionen av PowerCells bränslecellsstack PowerCell S3 i bränslecellssystem för användning i personbilar, lastbilar och bussar under sju år räknat från produktionsstart.
Den nuvarande versionen av PowerCell S3 har en effekt på mellan 30 och 125 kW, körs på ren vätgas och är baserad på PEM-teknologi. PowerCell S3 har världsledande effekttäthet och är byggd på bipolära plattor tillverkade i stål för att kunna tåla och fungera under tuffa och varierande förhållanden förklaras i pressmeddelandet.
De nya bränslecellerna kommer att lanseras senast 2022. Bosch tror att tekniken först når brett genomslag i kommersiella fordon, därefter personbilar.
I sammanhanget kan nämnas att Mercedes nyligen lanserat ett bränslecellsdrivet konceptfordon baserat på Sprinter som används som basfordon till husbilar även om det inte är knutet till just PowerCell.
Bosch betalar PowerCell 50 miljoner euro, det blir drygt en halv miljard i svenska kronor, för licensen samt en royalty för varje såld produkt.
– Genom det här samarbetet med Bosch kan vi uppnå ett kommersiellt genombrott inom fordonsindustrin som hade varit väldigt svårt att klara på egen hand, säger Per Wassén, vd för PowerCell.
– Bosch har redan en stark position inom bränslecellsområdet och samarbetet med PowerCell gör den ännu starkare, säger Dr Stefan Hartung, ledamot av Bosch koncernledning och chef för affärsområdet Mobility Solutions. Att kommersialisera teknologi är en av våra stora styrkor. Vi kommer nu att ta oss an uppgiften att utveckla den här marknaden med beslutsamhet.
I samband med pressmeddelandet rusade Powercell-aktien med 23 procent.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.