Det är revolutionerande nyheter som kan komma att totalt ändra förutsättningarna för eldrivna husbilar och andra tyngre fordon. Dagens problem är att få en tillräcklig räckvidd utan att husbilarna blir för tunga för att passa in i andra regelverk som lastvikt och körkortsbehörigheter. Det har lett till att det i praktiken ännu inte finns några praktiskt gångbara alternativ till dieseldriften. En annan aspekt som lyfts fram är behovet av miljöskadliga ämnen vid batteritillverkningen. Uppgifterna nu gör gällande att allt detta kan komma att förändras.
Företaget Nikola Corp. är ett ungt bolag i Arizona med bara sex år på nacken som är specialiserade på tunga fordon med nollutsläpp. De kallar sitt nya batteri för en "game-changer" som möjliggör betydligt effektivare energilagring och i de tunga fordon de ska börja producera 2022 ska den nya batteritekniken finnas.
Dagens litium-ion batterier beskrivs ha kapacitet för ungefär 800 laddningscykler innan effekten börjar mattas på ett påtagligt sätt medan Nikola hävdar att deras batteri tål betydligt fler, de anger 2 000, innan motsvarande avmattning sker. Deras fokus ligger på långtradare där de hävdar en räckvidd på cirka 160 mil men då är förstås batterierna betydligt större även om hänsyn även måste tas till den betydligt högre vikten. Laddningstiden för ett sådant batteri uppges till måttliga femton minuter och i praktiskt bruk hävdas en räckviddsfördubbling gentemot dagens teknik.
Uppgifterna om tekniken är sparsamma utöver att batteriet använder sig av litium. Orsaken sägs vara att det är svårt att beskriva tekniken utan att avslöja för mycket men att mer kommer att presenteras på Nikola World 2020, troligen under våren då det under 2019 hölls i april.
Bakom företaget står i dagsläget välkända aktörer som Bosch, Hanwha och CNH Industrial som de senaste veckorna offentliggjort att de investerar över hundra miljoner USD i Nikola.
Nyheten har skakat om batteribranschen. Svenska Powercell och det norska vätgasbolaget Nel föll kraftigt efter att nyheten blivit känd men då Nikola inte är börsnoterat finns ingen ekonomisk reaktion för bolaget.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.