Mercedes-Benz och Daimler satsar stenhårt på eldrivna transportbilar och i vår är det dags för den eldrivna versionen av Sprinter att komma ut på marknaden. Produktionen är redan nu igång i Daimlers fabrik i Düsseldorf som är företagets största anläggning för transportbilar. I den 188 000 kvadratmeter stora anläggningen arbetar 6 600 personer och hittills har 2 400 av dessa genomgått särskilda utbildningar för att arbeta med elfordonens högspännningsystem.
Totalt har Daimler de senaste åren investerat ca 3,5 miljarder kronor i fabriken. Bland annat för att göra det möjligt att bygga både konventionella Sprinter och eldrivna eSprinter på samma produktionslina.
Målet för Mercedes-Benz är att all produktion av transportbilarna ska vara CO2-neutral redan 2022. Det innebär bland annat att fabriken i Düsseldorf snart enbart kommer att använda el från förnybara källor.
eSprinter är framhjulsdriven med en totalvikt på 3 500 kilo, 10,5 m3 volym och en elmotor på 85 kW (114 hk) och 300 Nm. Bilen kommer att lanseras med två olika batterikoncept beroende på om lastförmåga i kilo eller räckvidd är prioriterat. Med 55 kWh batteri blir räckvidden nästan 17 mil och maxlasten 891 kilo. Går man ner till ett 41 kWh batteri blir räckvidden ca 11,5 mil men maxlasten höjs till cirka 1 045 kilo.
Laddning till ca 80 procent kan klaras av på cirka 30 minuter oavsett modell om man väljer att utrusta bilen med 80 kW likströmsladdning. Med 7,4 kW ombordladdare (för växelström) som är standard tar laddning till fullt ca 6 timmar.
eSprinter beräknas ha svensk säljstart under våren 2020 men inget sägs i pressmeddelandet om den batteridrivna versionen har beställts av några husbilsfabrikanter. Även eSprinter kan ha en räckvidd som bedöms vara i kortaste laget men med en höjd totalvikt till 4 250 kilo och det nya regelverk som diskuteras för B-kort skulle det kunna finnas förutsättningar för större batterier och därmed längre räckvidd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.