Nästa artikel
EU-kommissionen närmar sig ett B-kort för 4,25 ton
NYHETER

EU-kommissionen närmar sig ett B-kort för 4,25 ton

Publicerad 20 november 2019 (uppdaterad 28 november 2019)
B-kort för 4,25 ton har tagit ytterligare ett steg framåt. Första halvåret 2020 blir det en utvärdering och andra halvåret planeras ett beslut. Om beslut tas blir det som ett direktiv som gäller samtliga EU/EES länder.
EU har inlett arbetet med att utvärdera det tredje körkortsdirektivet, det regelverk som styr hur våra körkort gäller. Ett sådant regelverk är i princip bindande även om det finns några undantag.

Det som flera parter nu hoppas på och har arbetat för är att den generella totalviktsgränsen för B-behörigheten ökas från 3,5 till 4,25 ton, oavsett om det rör sig om ett eldrivet fordon eller ej. Redan i dagsläget finns möjligheten för enskilda länder att göra detta men då endast om det gäller ett nollutsläppsfordon som är avsett för godstransporter. Anledningen till detta undantag i regelverket är de nya batteriförsedda elbilarna avsedda för transporter får för låg lastvikt då batterierna helt enkelt är för tunga för att passa in i 3,5-tonsregeln.

Det är här husbilarna kommer in i bilden. Regeln om att fordonet ska vara avsett för godstransporter förhindrar att eldrivna husbilar får ges en totalvikt på 4,25 ton och samtidigt framföras med B-behörighet vilket många länders myndigheter och organisationer funnit ologiskt. Grundprincipen de anför är att totalvikt kontra behörighetskrav borde gälla, inte vad som transporteras.

De nuvarande reglerna i direktivet stadgar att det krävs behörighet B för fordon upp till 3,5 ton, C1 för de mellan 3,5 och 7,5 samt för fordon över 7,5 ton behörighet C. Det är detta som även tillämpas i Sverige för körkort utfärdade från och med 1996-07-01 samt för körkort som återkallats och återfåtts efter detta datum. 

EU-kommissionen har haft en remissrunda om det nu planerade nya direktivet och tog emot synpunkter fram till den 10 september. Fram till dess hade 22 svar inkommit varav tre önskar en generellt utökad viktgräns för B-behörighet. Andra kvartalet 2020 ska dessa remissvar diskuteras för att leda fram till ett beslut om ett år, det fjärde kvartalet 2020.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.