Att campa nära nollstrecket med valfri originalplåtis är sällan ett problem, men så fort det blir minusgrader blir det värre. Förutom frostvakt, vatten och avlopp (detaljer vi återkommer till i senare avsnitt...) så drar det både här och där runt de boende. Kanske allra mest runt fötterna i hytt, sittgrupp och mittgång.
Men mycket kan åtgärdas med enkla medel och med ett tidigare vanlife-bygge i minnet så tilläggsisolerar jag med liggunderlag.
Observera att om du har elektrisk (eller vattenburen) golvvärme är extra golvisolering inget för dig. Kolla också så att utdragslådor och dörrar inte hejdas av att golvet blir ca 1 cm högre. Sist en poängtering som förstås är självklar; sätt inte igen någon ventilation.
Recept på lättlagad vinterkomfort:
INGREDIENSER
2 st lättklippta liggunderlag av EVA: 59.90 kr/st
2 st mörkgrå tjockare liggunderlag: 99:90 kr
1 rulle thermofolie 0,6 x 7,5 m: 149 kr
1 paket sittunderlag (3-pack): 49:90 kr
Samtliga ingredienser är från Biltema. Det finns specialgjorda och mycket mer exklusiva alternativ i husbilsbutikerna som passar seriös vintercamping. Kolla bara in denna elgolvvärme och denna specialgjorda hyttmatta.
Gör så här – eller blanda som du själv vill ha det:
Det 0,8 cm tjocka liggunderlaget av EVA-plast/gummi är väldigt formbart och foamliknande. Jag klipper till det med en vanlig sax. Där det passar får min nya matta vara ett par cm för bred så det räcker till små uppvik mot väggen.
Skarvarna tejpas med silvertejp. Liggunderlag är vattentäta och skyddar samtidigt mot mina snöslaskiga skor och kläder. Isoleringen är inte snygg och vill man snygga till det kan en tunn matta ovanpå göra susen.
Här är mittgången mellan stolarna och bilden är tagen ovanifrån om den förvirrar. Liggunderlaget fortsätter hela vägen fram under Fiats mittkonsol.
Undrar du över gubben i dubbelgolvet? Han har drabbats av självisolering och åtgärdar en naken plåtyta. Nej, skämt åsido, det är bara ett par skor som torkas vid värmeutblåsen.
Rullen med tunn thermofolie klipps för att passa i förarhytten. Där är värmeisoleringen obefintlig i många husbilar. Var bara lite försiktig under pedalerna där en extra golvmatta kan fastna i nedtryckta pedaler – livsfarligt.
Resten av den tåliga thermofolien använder vi på garagegolvet. Den passar även i och under utdragslådor, i skåp och i garderober.
Har du vattenburen värme med radiatorer så kan folien fästas bakom elementen vilket ger extra värmereflektion. De funkar också som golvisolering under bord och matta i förtältet.
Ofta upptäcks dragiga områden först under resans gång. Så även här. Då är de oklippta liggunderlagen bra att ha.
Det kraftiga kalldraget från sovrumsfönstret var en smula överraskande. Fönsterramen tittar här upp bakom liggunderlaget. Att utsikten försvann gjorde inget för oss, viktigare då att vakna med friska bihålor!
I vårt fall är badrummet husbilens varmaste utrymme, men jag vill ändå skydda spolningen från att frysa och utvändiga luckor är alltid en svag punkt i en kaross.
Sittunderlagen säljs i trepack och ett av dem passar perfekt till att extraisolera toalettluckan.
Ett litet skåp och utrymme kan för övrigt ha enorma temperaturskillnader, trots bara några decimeters avstånd mellan dem. Särskilt vattenrör liggande dikt an mot en yttervägg är en kritisk detalj.
Varje sekund tänker vi (jag) isolering. Vid läggdags hängs ytterjackor och kläder längst fram i hytten för att hindra åtminstone någon liter varmluft från att dra iväg genom hyttdörrarna.
Karmann-Mobil skickar med vintergardiner till hyttfönstren som passar ypperligt. Vi behöver inte ens använda medföljande sugkoppar då sidostyckena klämmer fast sig själva. Vindrutans vintergardin ryms käckt mellan mörkläggningsplissé och fönsterglas. Det kan även klämmas fast med solskydden upptill.
De två överblivna sittunderlagen ser du till vänster i bild i fönstret. Där förvaras de nattetid och jobbar extra som isolering mot fönsterdrag.
Sist är det dags att påminna om vinterluckor för alla er som har absorptionskylskåp. Ni vet de där ventilationsgallren som sitter på utsidan, de måste täckas för vintertid så att kylskåpet fungerar korrekt. Locken skyddar samtidigt från drag och blåst då det ofta är dåligt isolerat runtom kylskåpen. De lämnar fortfarande en liten spalt öppen där luften kan passera in till kylskåpets gasollåga.
Viktigast är vinterluckan nedtill (luftintaget), men vi täcker båda inför denna kyliga resa.
Locken sätts fast på ungefär samma vis oavsett fabrikat och i denna artikel finns ett filmklipp som visar mer.
Nästa avsnitt – Äntligen på väg! Eller? Ja efter 65 mil och en natt i 7-10 minusgrader inser jag att mer behöver göras. Plåtisens bakdörrar och skjutdörren är välkända köldproblem och efter en natt får vi det återigen bekräftat. På återseende i Skellefteå nästa gång...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.