Chefredaktör Jimmie Öbom har gett sig iväg i redaktionens plåtis efter att den fått nya vinterdäck. Plåtis på vintern låter inte helt klockrent så vi ställde några frågor...
Din resa blev först uppskjuten på grund av stormvarningar – är du extra laddad nu?
– Ja tack, och förseningen gjorde att jag kunde vinterförbereda redaxplåtisen lite extra innan avfärd. Jag återkommer till detaljerna om det i en senare artikel här på sajten. (teckna nyhetsbrev här). De små inköpen jag gjorde var guld värda nu när första natten är avklarad i beskedliga sju minusgrader...
Vilka är vi?
– Tack vare förseningen kunde jag övertala min fru att följa med. Förutom sällskap i vintermörkret avlastar hon med fotograferingen. Samtidigt ska dubbelt så många duscha, sova, äta och använda toalett... och samsas om utrymmet. Det blir mer krävande och kanske lite mer verklighetsnära då många reser i par.
Hur kommer det sig att ni beger er iväg på plåtisresa mitt i smällkalla vintern?
– Helt enkelt för att ta reda på om det funkar. Många läsare har en plåtis och alltfler blir nyfikna på den kallare perioden. Funkar en (sommar-)plåtis på vintern? Hur går det med vattentank och vattenledningar? Kommer vi att frysa i sittgruppen, sängen, badrummet? Var kan vi tömma toan? Fylla vatten?
Så det är inte ett stolleprov?
– Det kan tänkas att min plan att åka så långt norrut grejerna funkar är stolligt... men om jag bara sitter vid skrivbordet blir jag stollig på riktigt! Det är ju inte skrivbord jag är satt att rapportera om!
Vart tänker ni åka?
– Hä ä ba å åk – norrut! Så långt som krävs för att hitta rätt förutsättningar. De får gärna innehålla kyla, mörker, snö. Funkar allt så vänder vi vid Nordkap, men det brukar vara kallast längre söderut i höjd med Karesuando där minus 25-30 är vardag. Klarar vi den kylan så bör vi klara resten också.
När var du senast ute på vinterresa med husbil – och vart åkte du?
– I en lyxig Carthago chic c-line som vi hade på långtest från februari till augusti förrförra året. Då reste jag runt i södra Sverige. Den här resan blir annorlunda på flera sätt. Vattenburen värme i lyxhusbil i södra Sverige mot luftburen värme i plåtis i norra Sverige bäddar för vissa skillnader...
Vad ser du mest fram emot?
– Förutom att det blir min första riktiga vinterresa i plåtis så är det min första långresa med dieselvärmare och litiumbatteri. Det blir också första gången på dubbfria (nordiska) vinterdäck. Helt nya Continental Viking från ProDob Däckteam sitter runtom. Annars ser jag fram emot att rapportera om resultatet av resan till er läsare.
Vad ser du minst fram emot?
– Packa inför resor är min ständiga huvudvärk. Och att packa ur, efter resan, är inte heller någon höjdare. Husbil, garage, hem, kontor är alla långt ifrån varandra i Stockholm city så det blir ett väldans bärande genom ca 20 dörrar har jag räknat ut vid nåt tillfälle. Blanka isvägar slipper jag gärna utan dubbdäck, men det är bra att få testa även detta.
Vad kan läsarna förvänta sig?
– En artikelserie här på sajten som bör ge svar på dessa frågor:
- Är det värt priset att köpa vinterdäck och ställa på sin plåtis på vintern?
- Vilka förbättringar kan man göra inför en vinterresa?
- Vad bör man göra och inte göra under vinterresan i plåtisen?
- Vilken utrustning är bra att ha med sig? Gärna med prisexempel.
- Hur är vardagslivet i plåtis på vintern? Mysigt eller plågsamt?
Sist men inte minst ligger det i planen att testa ett campingfordon som är under uppbyggnad just nu. Troligen det bästa som kan uppbringas för vintercamping år 2024... mer om det och mycket annat senare!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.