Husbil är en investering för framtiden och det gäller att välja rätt. Börja med att hyra en bil, åk ut en vecka och du vet betydligt mer om vad som är viktigt för dig.
En husbil är för många en av de större investeringarna en familj gör och därför är det naturligtvis viktigt att det blir rätt redan från början. När vi pratade med spekulanter i våras på stora Elmia-mässan i Jönköping var det en person som sa att hon hade gett mycket för att ha ägt en husbil innan hon köpte den första. Och det ligger en del i den ironin. Vet du inte vad du ska fråga om är det svårare att pricka rätt i ditt val på en otroligt diverserad marknad.
När du är ute och campar möter du dessutom många likasinnade med stor erfarenhet av campinglivet som oftast gärna delar med sig av sina erfarenheter. Men det är värt att tänka på att det som passar någon annan inte nödvändigtvis är bäst för dina behov. Däremot är detaljlösningar av stor betydelse och missar kan komma att bli mycket irriterande. Var därför inte blyg, ställ dig i duschen och stäng dörren så att du vet att det fungerar platsvis för att ta ett exempel. Det är betydligt bättre med en dum fråga än ett dumt köp.
När det gäller chassit, själva förarhytten, så är Fiat Ducato helt dominerande. Mercedes Sprinter kom med ett uppdaterat chassi 2013 men det finns även Fort Transit, Renault Master, VW California och en del andra men de har betydligt lägre marknadsandel än Fiat. Citroën Jumper och Peugeot Boxer är identiska med Fiat Ducato och byggs i samma fabrik. Du behöver följaktligen inte lägga ner den största delen av ditt letande på denna del, men en allmän rekommendation är att inte välja något väldigt udda om du är osäker. Vidare finns ett företag som heter Al-Ko vilket omnämns i chassisammanhang och de gör bredare och lättare rambalkar från originalhytten och bakåt på många husbilar.
Däremot är utbudet otroligt stort på bodelen som är som det framgår av namnet själva bostadsdelen, och det är denna byggare som oftast namnger hela bilen. Här finns några nyckelbegrepp. Kompaktbilarna ser ut som en van och är smidiga om du även kommer att köra på mindre vägar och i stadstrafik. Alkovbilarna har en utbyggnad ovanför förarhytten men denna kategori husbilar tappar just nu marknadsandelar. Halvintegrerad är bilen om förarhytten kommer från chassitillverkaren medan bodelen byggs av någon annan. Byggs både förarhytt och bodel av samma tillverkare, ungefär som en buss, så är den helintegrerad. Ju större bil desto bekvämare att bo i och desto knöligare att köra. Är bilen lång får den ofta ett stort överhäng i bak vilket gör att bakändan svänger ut en del i tvära kurvor, något att tänka på i trång trafik.
Även vikten ökar och eftersom det finns en körkortsgräns vid 3,5 tons totalvikt ligger ofta den maximala totalvikten där. Det finns även en viktsgräns på 4,2 ton som kan kräva ett speciellt körkort. Har du ett äldre B-körkort taget före 1996 kan du få köra tyngre husbilar, kontrollera detta innan då reglerna är komplicerade. Men titta inte bara på vad som gäller i fråga om körkortet. Väger själva bilen 3,1 ton och ni nästan alltid är fyra blir det inte mycket över till last och övervikt är vanligt och ett polisiärt problem.
En sak som många som är på jakt efter husbil aldrig tänker på är vad bilprovningen kontrollerar. Allt för många har blivit lurade om bodelens skick. Kolla fuktskador, bättre betala för hjälp än att få reda på efter köpet, det har till och med förekommit rena farligheter som att bodelen helt dömts ut. Bodelen kontrolleras inte av besiktningen, bara möjligen fastsättningen mot chassit. Här är det klar varning för felköp!
Använder du aldrig bilen på vintern är uppvärmningen sällan ett problem. Men missta dig inte, många använder bilen säsongsvis längre än de från början tänkt sig. Ju kallare desto viktigare med finesser som uppvärmt golv. Används bilen i princip bara sommartid blir uppvärmningssystemet en underordnad fråga.
När det gäller planlösningar så är det sängarnas placering som är viktig. Vill du ha dubbelsäng eller två enkelsängar. Är det alltid det gifta paret är en dubbelsäng oftast det givna alternativet men tar du med dig kompisen på en fiskeweekend kanske ni vill sova i separata sängar. Vissa bilar går att bädda på fler ställen och kan erbjuda fyra sovplatser vilket löser ett sådant problem likväl som de extra gäster ni kanske har med ibland.
Alkovbilarna är knöligare att bädda då sängen kräver klättring för att nås. Sedan finns husbilar med en nedfällbar taksäng som är lämplig till gäster. Vissa mindre husbilar har taksängen som enda sängplats. Ofta blir sittgruppen svår att utnyttja när taksängen är nerfälld.
Man måste sitta med fastspänt bilbälte under körning och oftast är det fyra sådana platser inklusive föraren. Någon enstaka bil har fem sittplatser, ibland som extra utrustning.
Det som efter sovplatserna brukar prioriteras högst är badrummet. Kolla att du kan vända och vrida på dig i duschen. Kommer du åt att tvätta dig under armarna? Hur är avrinningen på golvet? Måste du böja dig för att få plats under duschmunstycket? Vad måste du göra för att kunna duscha, är det ytor som måste skyddas mot vatten? Titta mer på det än utseendet, dörren kommer att vara stängd för det mesta. Ibland används duschdraperiet även som avdelare till sovdelen vilket kan vara praktiskt.
Är ni läckergommar som lagar all mat själva? Då kanske en trelågig spis är viktig samt ett stort kylskåp. Ibland finns separat frys eller så finns ett enklare frysfack. Finns ingetdera blir det dyrare matkonto och ingen glass. Slår du pannan i skåpen när du står vid spisen är det kanske en större nackdel än det ökade skåputrymmet. Jalusiluckor är praktiska och lådsystem sväljer mer än skåp undertill. Var ska du lägga olika byttor och bunkar samt inte minst soporna. Tänk igenom vad du brukar laga och vad du behöver för detta. Och hur låses skåpluckor och lådor under färd? Men räkna inte med att du får ett villakök, sådana får inte plats på de tio kvadrat som hela bilen brukar vara på.
Förvaringsutrymmen är a och o. Ofta finns ett stort förvaringsutrymme i bak som du bara kommer åt utifrån. Hur stort behöver du? Har du aldrig cyklar och annan fritidsutrustning med dig kanske det är bättre med större innerutrymmen. Skåp vid taket kan svälja mer än du tror och utrymmen under sängar blir viktiga när alla utrymmen måste utnyttjas. Finns det utrymme för promenadkängorna eller använder du aldrig sådana? Var hänger du av dig en regnvåt jacka till exempel.
Textilier är lättast att byta men visst är det trevligt om inredningen matchar din smak och stil. Viktigare är dock att du sitter skönt, att matplatsen är bra och att inredningen i stort fyller dina praktiska behov. Det är svårare att byta en dum planlösning än en felaktig färg på en dyna.
Har du blivit lite klokare? Botanisera vidare bland våra tester här på sidan och i tidningen. Det är två bra sätt att lära sig det här med husbilar och livet runtomkring. Att ha en husbil handlar om mer än bara ägandet, det är en hel livsstil som bjuder massor av upplevelser.
Men nog om vad du ska tänka på när du köper en husbil. När du hyr den kan du lugnt diskutera med uthyraren om vilka behov du har och vad du ska göra på din semester. Han kommer säkert att göra sitt bästa för att du ska bli nöjd med din hyrbil. När allt kommer omkring kan man ju dessutom säga att det inte är hela världen om någon konstruktionsdetalj hade kunnat vara bättre, då har du lärt dig det.
Många uthyrningsfirmor säljer även husbilar men bortse inte från dina önskemål för att du eventuellt får ett prisavdrag. Och titta inte i första hand på rabatter, titta på vad du får för dina pengar och att det matchar det du förväntar dig.
Sedan är det bara att lasta in ditt pick och pack, slå på gps:en eller ta fram kartboken och ge dig iväg på ditt livs äventyr. För friheten och känslan med mobilt boende är svårslagen. Att hyra först och köpa sedan kan bespara dig många problem.
Sist men inte minst kommer vi till det trevliga med att välja resmål, det kan göra hela skillnaden mellan en semester och en supersemester. Botanisera bland våra förslag på platser eller kolla in något av våra kompletta reseförslag. Ställplatser och campingar hittar du i vår ställplatsguide.
Trevlig resa gott folk!
När du är ute och campar möter du dessutom många likasinnade med stor erfarenhet av campinglivet som oftast gärna delar med sig av sina erfarenheter. Men det är värt att tänka på att det som passar någon annan inte nödvändigtvis är bäst för dina behov. Däremot är detaljlösningar av stor betydelse och missar kan komma att bli mycket irriterande. Var därför inte blyg, ställ dig i duschen och stäng dörren så att du vet att det fungerar platsvis för att ta ett exempel. Det är betydligt bättre med en dum fråga än ett dumt köp.
När det gäller chassit, själva förarhytten, så är Fiat Ducato helt dominerande. Mercedes Sprinter kom med ett uppdaterat chassi 2013 men det finns även Fort Transit, Renault Master, VW California och en del andra men de har betydligt lägre marknadsandel än Fiat. Citroën Jumper och Peugeot Boxer är identiska med Fiat Ducato och byggs i samma fabrik. Du behöver följaktligen inte lägga ner den största delen av ditt letande på denna del, men en allmän rekommendation är att inte välja något väldigt udda om du är osäker. Vidare finns ett företag som heter Al-Ko vilket omnämns i chassisammanhang och de gör bredare och lättare rambalkar från originalhytten och bakåt på många husbilar.
Däremot är utbudet otroligt stort på bodelen som är som det framgår av namnet själva bostadsdelen, och det är denna byggare som oftast namnger hela bilen. Här finns några nyckelbegrepp. Kompaktbilarna ser ut som en van och är smidiga om du även kommer att köra på mindre vägar och i stadstrafik. Alkovbilarna har en utbyggnad ovanför förarhytten men denna kategori husbilar tappar just nu marknadsandelar. Halvintegrerad är bilen om förarhytten kommer från chassitillverkaren medan bodelen byggs av någon annan. Byggs både förarhytt och bodel av samma tillverkare, ungefär som en buss, så är den helintegrerad. Ju större bil desto bekvämare att bo i och desto knöligare att köra. Är bilen lång får den ofta ett stort överhäng i bak vilket gör att bakändan svänger ut en del i tvära kurvor, något att tänka på i trång trafik.
Även vikten ökar och eftersom det finns en körkortsgräns vid 3,5 tons totalvikt ligger ofta den maximala totalvikten där. Det finns även en viktsgräns på 4,2 ton som kan kräva ett speciellt körkort. Har du ett äldre B-körkort taget före 1996 kan du få köra tyngre husbilar, kontrollera detta innan då reglerna är komplicerade. Men titta inte bara på vad som gäller i fråga om körkortet. Väger själva bilen 3,1 ton och ni nästan alltid är fyra blir det inte mycket över till last och övervikt är vanligt och ett polisiärt problem.
En sak som många som är på jakt efter husbil aldrig tänker på är vad bilprovningen kontrollerar. Allt för många har blivit lurade om bodelens skick. Kolla fuktskador, bättre betala för hjälp än att få reda på efter köpet, det har till och med förekommit rena farligheter som att bodelen helt dömts ut. Bodelen kontrolleras inte av besiktningen, bara möjligen fastsättningen mot chassit. Här är det klar varning för felköp!
Använder du aldrig bilen på vintern är uppvärmningen sällan ett problem. Men missta dig inte, många använder bilen säsongsvis längre än de från början tänkt sig. Ju kallare desto viktigare med finesser som uppvärmt golv. Används bilen i princip bara sommartid blir uppvärmningssystemet en underordnad fråga.
När det gäller planlösningar så är det sängarnas placering som är viktig. Vill du ha dubbelsäng eller två enkelsängar. Är det alltid det gifta paret är en dubbelsäng oftast det givna alternativet men tar du med dig kompisen på en fiskeweekend kanske ni vill sova i separata sängar. Vissa bilar går att bädda på fler ställen och kan erbjuda fyra sovplatser vilket löser ett sådant problem likväl som de extra gäster ni kanske har med ibland.
Alkovbilarna är knöligare att bädda då sängen kräver klättring för att nås. Sedan finns husbilar med en nedfällbar taksäng som är lämplig till gäster. Vissa mindre husbilar har taksängen som enda sängplats. Ofta blir sittgruppen svår att utnyttja när taksängen är nerfälld.
Man måste sitta med fastspänt bilbälte under körning och oftast är det fyra sådana platser inklusive föraren. Någon enstaka bil har fem sittplatser, ibland som extra utrustning.
Det som efter sovplatserna brukar prioriteras högst är badrummet. Kolla att du kan vända och vrida på dig i duschen. Kommer du åt att tvätta dig under armarna? Hur är avrinningen på golvet? Måste du böja dig för att få plats under duschmunstycket? Vad måste du göra för att kunna duscha, är det ytor som måste skyddas mot vatten? Titta mer på det än utseendet, dörren kommer att vara stängd för det mesta. Ibland används duschdraperiet även som avdelare till sovdelen vilket kan vara praktiskt.
Är ni läckergommar som lagar all mat själva? Då kanske en trelågig spis är viktig samt ett stort kylskåp. Ibland finns separat frys eller så finns ett enklare frysfack. Finns ingetdera blir det dyrare matkonto och ingen glass. Slår du pannan i skåpen när du står vid spisen är det kanske en större nackdel än det ökade skåputrymmet. Jalusiluckor är praktiska och lådsystem sväljer mer än skåp undertill. Var ska du lägga olika byttor och bunkar samt inte minst soporna. Tänk igenom vad du brukar laga och vad du behöver för detta. Och hur låses skåpluckor och lådor under färd? Men räkna inte med att du får ett villakök, sådana får inte plats på de tio kvadrat som hela bilen brukar vara på.
Förvaringsutrymmen är a och o. Ofta finns ett stort förvaringsutrymme i bak som du bara kommer åt utifrån. Hur stort behöver du? Har du aldrig cyklar och annan fritidsutrustning med dig kanske det är bättre med större innerutrymmen. Skåp vid taket kan svälja mer än du tror och utrymmen under sängar blir viktiga när alla utrymmen måste utnyttjas. Finns det utrymme för promenadkängorna eller använder du aldrig sådana? Var hänger du av dig en regnvåt jacka till exempel.
Textilier är lättast att byta men visst är det trevligt om inredningen matchar din smak och stil. Viktigare är dock att du sitter skönt, att matplatsen är bra och att inredningen i stort fyller dina praktiska behov. Det är svårare att byta en dum planlösning än en felaktig färg på en dyna.
Har du blivit lite klokare? Botanisera vidare bland våra tester här på sidan och i tidningen. Det är två bra sätt att lära sig det här med husbilar och livet runtomkring. Att ha en husbil handlar om mer än bara ägandet, det är en hel livsstil som bjuder massor av upplevelser.
Men nog om vad du ska tänka på när du köper en husbil. När du hyr den kan du lugnt diskutera med uthyraren om vilka behov du har och vad du ska göra på din semester. Han kommer säkert att göra sitt bästa för att du ska bli nöjd med din hyrbil. När allt kommer omkring kan man ju dessutom säga att det inte är hela världen om någon konstruktionsdetalj hade kunnat vara bättre, då har du lärt dig det.
Många uthyrningsfirmor säljer även husbilar men bortse inte från dina önskemål för att du eventuellt får ett prisavdrag. Och titta inte i första hand på rabatter, titta på vad du får för dina pengar och att det matchar det du förväntar dig.
Sedan är det bara att lasta in ditt pick och pack, slå på gps:en eller ta fram kartboken och ge dig iväg på ditt livs äventyr. För friheten och känslan med mobilt boende är svårslagen. Att hyra först och köpa sedan kan bespara dig många problem.
Sist men inte minst kommer vi till det trevliga med att välja resmål, det kan göra hela skillnaden mellan en semester och en supersemester. Botanisera bland våra förslag på platser eller kolla in något av våra kompletta reseförslag. Ställplatser och campingar hittar du i vår ställplatsguide.
Trevlig resa gott folk!
Vem hyr ut?
Det finns ett flertal uthyrare i Sverige. Lättast är att söka på nätet och välja en aktör i närhet till din bostadsort.
Husbilar delas in i Kompaktbilar, Alkovbilar, Halvintegrerade och Helintegrerade.
Kolla villkor när det gäller försäkringar, vilka självrisker gäller?
Var ute i god tid så att du kan välja rätt kombination bil/tid.
Prisnivåer beror på bilens storlek, räkna med i storleksordningen 10000/vecka.
Husbilar delas in i Kompaktbilar, Alkovbilar, Halvintegrerade och Helintegrerade.
Kolla villkor när det gäller försäkringar, vilka självrisker gäller?
Var ute i god tid så att du kan välja rätt kombination bil/tid.
Prisnivåer beror på bilens storlek, räkna med i storleksordningen 10000/vecka.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.