I denna delen av vår serie om husbilschassier har turen, helt logiskt, kommit till det fabrikat som återfinns på andra plats i den svenska registreringsstatistiken, nämligen Ford Transit – den bil som har äldst anor bland de populära husbilschassierna.
Den första generationen av Ford Transit hette inte ens ”Transit” utan Ford FK 1000. Från 1953 till 1965 byggdes denna modell i Köln (FK = Ford Köln), och någon export skedde knappast. Dock torde det ha inretts en del campingbussar i denna skåpbil, som till storleken påminde om en VW-buss.
Transitnamnet gjorde entré först när produktionen flyttades till England – först till Langley, senare till Southampton. Denna version kallas av engelsmännen ”Mark I”, medan tyskarna pratar om ”andra generationen”.
Ännu mer förvillande blir det i moderna tider. Medan andra biltillverkare talar om ”generation” och ”facelift”, så undviker Fordfolket sådana benämningar. Klart är dock, att den Transit som byggs i dag har den tredje grundkarossen (om man bortser från FK 1000), och att denna fick en del exteriöra förändringar – och nya motorer – år 2006.
Modellen härstammar dock från år 2000, och en stor nyhet när den presenterades var att köparen kunde välja mellan fram- och bakhjulsdrift – och så är situationen än idag. Från 2000 till 2006 fanns även en automatlåda (den första i Transits historia) som tillval, men denna utgick i samband med moderniseringen 2006.
Ford Transit används idag främst till instegsmodeller av alkovbilar och halvintegrerade husbilar, och det är framför allt de framhjulsdrivna versionerna som kommer till bruk. Till den senaste generationen har den bakre spårvidden gjorts större, samtidigt som bladfjäderfästena flyttats utåt, för att ge bättre sidostabilitet. &
Lars Erik Paulsson (text och arkivmaterial)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.