Flera fabrikanter av transportfordon visar nu upp bränslecellsdrift som alternativ till helelektrisk drift via batterier. Batteridriften kan helt enkelt inte leva upp till användarnas behov, i synnerhet inte när man pratar om husbilar. Troligen var Mercedes först ut med en Sprinter, Volkswagen har också tittat på bränslecellstekniken men nu när även Stellantis visar upp produktionsfärdiga bilar får tekniken ytterligare en skjuts framåt. Som bekant bedöms dieseldriften behöva fasas ut och från flera aktörer sägs till och med att dagens dominerande dieseldrift inte ska vara tillåten i nyförsäljningen efter 2030, något som andra bedömer som orealistiskt.
Jättekoncernen Stellantis är resultatet av sammanslagningen av PSA samt FCA och de fortsätter sin satsning på vätgashybrider. Carla Gohin, utvecklingschef på Stellantis, kallar tekniken för det bästa av två världar. Alla vätgasbilar har redan ett högvoltsbatteri, likt det i elbilar, men skillnaden är att i de nya vätgashybriderna går det att köra längre sträckor på vätgasdriften som även den bedöms som utsläppsfri.
Produktionen av vätgas sker genom att vatten spjälkas till väte och syre och energin för framställningen kan exempelvis tas från solpaneler. Produktionen måste då inte ske vid en viss tidpunkt, en stor fördel jämfört med den ström som en elbil laddas med där elen måste produceras just i den stund som batterierna laddas. Nackdelen är, åtminstone här i Sverige, att vätgasteknikens infrastruktur inte är utbyggd och aktuellt antal tankställen kan du se på den här kartan. Enda restprodukten från vätgasdrift är vatten.
Opel har redan visat upp sin version av vätgashybrid i Vivaro och nu lanserar Peugeot sin motsvarighet Expert. Peugeot e-Expert Hydrogen har ett 10,5 kilowattimmars litiumjonbatteri som ger några mils körning på el. Det sägs inte exakt hur många, men jämförelsevis kommer Vivaro-e Hydrogen fem mil på enbart batteridrift.
Batteriet sitter ovanpå tre gastankar monterade under bilen och vätgasen tankas via en lucka på skåpbilens bakre hjulhus. På främre hjulhuset sitter ett ladduttag för ström.
På kortare resor, till exempel transport inom tätort, gör batteridriften bilen lokalt utsläppsfri. På längre resor fylls vätgastankarna på tre minuter och ger då 40 mils räckvidd enligt preliminära siffror enligt körcykeln WLTP.
Peugeot e-Expert Hydrogen har 6,1 kubikmeter lastutrymme och får lasta 1 100 kilo. Dragvikten är satt till ett ton och det finns två längder att välja på. Den kommer till en början att säljas till företagskunder i Frankrike och Tyskland med start i slutet av 2021.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.