Det är inte enkelt att hitta någon bra ersättning till transportbilarnas dieselmotorer och Opel har inte satt något exakt datum för när förbränningsmotorn ska fasas ut. Klart är dock att kommande Opelmodeller blir elektrifierade på något sätt. Hittills har det handlat om laddhybrider och batterielbilar, men på transportbilssidan har det tyska märket även öppnat för så kallade vätgashybrider.
Tanken är att kombinera en laddhybrid, som kan laddas i uttag och köras kortare sträckor på el med hjälp av ett batteri, med en bränslecell. Fördelen ska vara att det går snabbare att tanka vätgas än att ladda ett elbilsbatteri, och att utsläppen blir lägre än med en konventionell laddhybrid med förbränningsmotor.
Den nya modellen Vivaro-e Hydrogen har plats för upp till 6,1 kubikmeter last och en total räckvidd på 40 mil.
Bilen bygger på batteriversionen Vivaro-e, men istället för ett stort batteri finns tre vätgastankar i kolfiber med ett tryck på 700 bar. Hybridbatteriet på 10,5 kWh är placerat under framsätet och ger en elräckvidd på upp till fem mil.
De första leveranserna av Vivaro-e Hydrogen sker redan i höst. Priserna är inte klara, men blir förmodligen högre än för dagens batterieldrivna Vivaro-e som har ett ordinarie pris på 472 900 kr exkl moms.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.