Så sent som förra våren sade Dieter Zetsche, Daimlerkoncernens chef, att bränsleceller inte längre är en del av tillverkarens framtid eftersom bättre räckvidd och kapacitetet samt lägre batteripriser gjorde vätgasbilar ofördelaktiga.
Ny Teknik skriver vidare att det var under en uppvisning som Mercedes avslöjade konceptet Sprinter F-cell som är en bakhjulsdriven husbil med bränsleceller. Mercedes menar att när det gäller lätta lastbilar och basfordon för husbilar måste även lastförmåga, tanktid och aktionsradie tas med i beräkningen.
– På grund av detta så utökar vi vår strategi med bränsleceller, vilket ger markanta möjligheteter för långdistanstrafik. Potentialen i tekniken är odiskutabel och våra analyser visar att bränsleceller kan vara ett förnuftigt alternativ till drivlina i flera olika fall, meddelar Volker Mornhinweg, chef för Mercedes-Benz Vans.
Den eldrivna Sprinter som visades upp ska klara 15 mil på en uppladdning och kunna lasta runt ett ton, vilket för husbilsbruk kan komma att visa sig för lite. Vätgasbilen är ett konceptetfordon medan den eldrivna Sprintern, Esprinter, kommer under 2019.
Med 7,7 kilo vätgas ska F-Cell klara 50 mil utan påfyllning, effekten uppges vara 200 hästkrafter och vridmomentet 350 Nm.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.