Nästa artikel
EU godkänner jätteaffären mellan PSA och FCA
NYHETER

EU godkänner jätteaffären mellan PSA och FCA

Publicerad 21 december 2020 (uppdaterad 21 december 2020)
Sammanslagningen av PSA och FCA till Stellantis är en av bilhistoriens största sammanslagningar och ska därför godkännas av konkurrensmyndigheterna. Nu har EU gett sitt godkännande vilket berör flera basfordon till husbilar.

Som vi tidigare rapporterat om är sammanslagningen av Fiat Chrysler Automobiles (FCA) och Peugeot Citroën-gruppen (PSA) en affär som kan komma att ge ekon in i husbilsvärlden då flera stora modeller som används som basfordon ingår i olika delar av de ingående koncernerna. Nu är affären ett steg till närmare sitt genomförande i och med att EU gett grönt ljus för att franska PSA får slås samman med Fiat/Chrysler även om det ställs vissa motkrav.

Det är en tidig julklapp för den nya jättekoncernen Stellantis blivande styrelseordförande John Elkann. Målet är att bli Europas andra största bilkoncern och världens fjärde största.

Aktieägarna ska rösta om sammanslagningen i slutet av januari, men att EU nu ger grönt ljus innebär att ett viktigt potentiellt hinder är undanröjt. Ledningen vill spara 60 miljarder kronor årligen genom att slå samman koncernerna.

För Fiat/Chrysler kan samarbetet också innebära att avtalet om att betala Tesla för att få genomsnittligt lägre utsläppsvärden med deras nollutsläppsbilar för att undvika EU-böter eventuellt kan skrotas. Peugeot/Citroën ligger nämligen en bra bit under kravnivån. Detta hade annars kunnat ge Fiat Ducato straffavgifter.

Samarbetet kan bara bli verklighet om Stellantis går med på vissa motkrav från EU. Bland annat ska samarbetet om att bygga transportbilar tillsammans med Toyota fortsätta, och konkurrerande företag ska få möjlighet att reparera och serva transportbilarna – det är inget Stellantis får ensamrätt till.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.