Många höjde på ögonbrynen när Dethleffs premiärvisade sin eldrivna husvagn e.home Coco, en husvagn som avviker från allt vi är vana vid.
Dethleffs har på senare tid, utöver den eldrivna husvagnen, även presenterat en eldriven husbil samt en med hybriddrift. Själva beskriver de sin teknik som att ligga i framkant i branschen även om det måste nämnas att det finns en eldriven husbil att köpa på marknaden, WOF Iridium. Även Mercedes har ett produktionsfärdigt husbilschassi med bränslecellsdrift och AL-KO har ett chassi med hybriddrift. I och med att Dethleffs tillhör Hymergruppen är det dock extra spännande när de presenterar hur de ser på framtidens campingliv.
När det gäller husvagnar har kombinationen med eldrift hos dragbilarna skapat vissa problem, elbilar har låg eller ingen dragförmåga, även här med reservationen att det kommit några i det övre prissegmentet som kan dra husvagnar. I dessa sammanhang har hybriddrivna dragbilar ett klart försprång.
När e.home Coco visades upp på mässan i Düsseldorf var den fortfarande på ett rent prototypstadie
– Med den här innovationen bryter vi de grundläggande reglerna sedan decennier för hur en husvagn ska konstrueras, skriver Anita Lorenscheit från Dethleffs marknadsavdelning i ett pressmeddelande. De här nya husvagnarna blir inte bara dragna, de driver sig själva bakom dragbilen vilket minskar behovet av bilens dragförmåga. Kombinationen av den eldrivna husvagnen med en eldriven bil skapar ett nytt hållbart ekipage eftersom en eldriven bil som drar en konventionell husvagn har en alltför kort räckvidd.
Det kommer dock att ta ett tag innan den eldrivna husvagnen finns att köpa. Det är en process att få igenom den nya tekniken i regelverken, både när det gäller körkortsbehörigheter och regler om inregistrering.
Nu ska Dethleffs genomföra en specialtest där de ska låta en eldriven bil dra den eldrivna husvagnen över Alperna och det får antas att det kommer ytterligare rapporter när testen är klar.
När det gäller husvagnar har kombinationen med eldrift hos dragbilarna skapat vissa problem, elbilar har låg eller ingen dragförmåga, även här med reservationen att det kommit några i det övre prissegmentet som kan dra husvagnar. I dessa sammanhang har hybriddrivna dragbilar ett klart försprång.
När e.home Coco visades upp på mässan i Düsseldorf var den fortfarande på ett rent prototypstadie
– Med den här innovationen bryter vi de grundläggande reglerna sedan decennier för hur en husvagn ska konstrueras, skriver Anita Lorenscheit från Dethleffs marknadsavdelning i ett pressmeddelande. De här nya husvagnarna blir inte bara dragna, de driver sig själva bakom dragbilen vilket minskar behovet av bilens dragförmåga. Kombinationen av den eldrivna husvagnen med en eldriven bil skapar ett nytt hållbart ekipage eftersom en eldriven bil som drar en konventionell husvagn har en alltför kort räckvidd.
Det kommer dock att ta ett tag innan den eldrivna husvagnen finns att köpa. Det är en process att få igenom den nya tekniken i regelverken, både när det gäller körkortsbehörigheter och regler om inregistrering.
Nu ska Dethleffs genomföra en specialtest där de ska låta en eldriven bil dra den eldrivna husvagnen över Alperna och det får antas att det kommer ytterligare rapporter när testen är klar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.