Låter rubriken lite udda så är det inget emot själva husvagnen. Kolla in Dethleffs lösning om hur eldrivna bilar ska kunna dra husvagnar, något som hittills inte varit helt självklart.
Dethleffs presenterade på Caravan Salon den första eldrivna husvagnen. Tanken med såväl denna som med den tidigare presenterade eldrivna husbilen är att visa hur en framtid för campinglivet kan se ut när bilarna blivit eldrivna. Bilar med den drivtekniken har problem med dragkapacitet och genom att sätta elmotorer på husvagnens hjul kringås den tekniska nackdelen med elbilarna. Modellen heter e.home Coco.
Den traditionella modellen Coco presenterades förra året och är en lättviktsvagn som redan finns i produktion. Genom att välja en lätt vagn krävs mindre kapacitet på motorerna och därmed mindre lithiumbatterier.
Dethleffs har gjort hjulen drivande med två motorer på vardera 40 kW och 470 Nm. Kraft tillförs via solpaneler på taket till batteriet vilket även kan laddas via extern el. Effekten i motorerna regleras via elektronik så att inte mer batterikapacitet än nödvändigt används och att det alltid finns en dragvikt. Effekten för hjulen kan regleras individuellt så att vagnen förblir stabil.
Tekniken gör även att bilens dragvikt blir "ointressant" eftersom exempelvis den dragna vikten blir liten, säg 100 kilo, även om husvagnen väger betydligt mer. I slutänden handlar allt om motorernas och batteriets vikt, ju högre desto mer effekt förbrukas och räckvidden minskar.
På campingen kan motorerna användas för rangering via en app och där kan även den ström som genereras och lagrats användas till belysning och annat som behöver el. Bor man så att hemmet har el via solpaneler kan Coco kopplas ihop med ett stationärt solpanelsystem.
Den traditionella modellen Coco presenterades förra året och är en lättviktsvagn som redan finns i produktion. Genom att välja en lätt vagn krävs mindre kapacitet på motorerna och därmed mindre lithiumbatterier.
Dethleffs har gjort hjulen drivande med två motorer på vardera 40 kW och 470 Nm. Kraft tillförs via solpaneler på taket till batteriet vilket även kan laddas via extern el. Effekten i motorerna regleras via elektronik så att inte mer batterikapacitet än nödvändigt används och att det alltid finns en dragvikt. Effekten för hjulen kan regleras individuellt så att vagnen förblir stabil.
Tekniken gör även att bilens dragvikt blir "ointressant" eftersom exempelvis den dragna vikten blir liten, säg 100 kilo, även om husvagnen väger betydligt mer. I slutänden handlar allt om motorernas och batteriets vikt, ju högre desto mer effekt förbrukas och räckvidden minskar.
På campingen kan motorerna användas för rangering via en app och där kan även den ström som genereras och lagrats användas till belysning och annat som behöver el. Bor man så att hemmet har el via solpaneler kan Coco kopplas ihop med ett stationärt solpanelsystem.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.