
Skatter, avgifter och miljöhänsyn är alla saker som är på agendan i dagens värld. Inte minst när det gäller transporter av både människor och varor. Många frågar sig om det över huvud taget är möjligt att tillverka exempelvis en el-driven husbil? Missa inte bildspelet!
Dethleffs bestämde sig för att prova och genom att använda sig av den teknik som finns tillgänglig på dagens marknad kom de en bra bit på vägen till en färdig husbil driven av el.
Husbilen är baserad på en Iveco Daily med en elmotor och har en räckvidd på ungefär 20 mil mellan varje laddning. Förutom drivningen är all annan utrustning elektrifierad, spis kylskåp och uppvärmning. Bilens yttre är täckt med hela trettioen kvadratmeter solpaneler. Tekniken för uppvärmning är en ny typ som nyttjar infrarött ljus, man kan säga att den värmer upp möblerna istället för luften.
Bilen är som sagt ett projekt och det finns inga planer på att serieproducera bilen, inget pris anges heller.
I kommande nummer av HUSBIL & HUSVAGN skriver vi mer om den.
Om du gillar bilens planlösning kan det vara värt att veta att den går att köpa som en traditionell husbil med, då heter den Dethleffs Alpa 9820-2.
Husbilen är baserad på en Iveco Daily med en elmotor och har en räckvidd på ungefär 20 mil mellan varje laddning. Förutom drivningen är all annan utrustning elektrifierad, spis kylskåp och uppvärmning. Bilens yttre är täckt med hela trettioen kvadratmeter solpaneler. Tekniken för uppvärmning är en ny typ som nyttjar infrarött ljus, man kan säga att den värmer upp möblerna istället för luften.
Bilen är som sagt ett projekt och det finns inga planer på att serieproducera bilen, inget pris anges heller.
I kommande nummer av HUSBIL & HUSVAGN skriver vi mer om den.
Om du gillar bilens planlösning kan det vara värt att veta att den går att köpa som en traditionell husbil med, då heter den Dethleffs Alpa 9820-2.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.