Sedan vi fick reda på det nya skatteförslaget har vi försökt få kontakt med olika företrädare för regeringen men vi har valsats runt mellan olika departement. Vi frågar oss om arkitekterna bakom förslaget faktiskt förstår vilka konsekvenser det kan leda till? Har de över huvud taget läst alla remissvar?
På Aftonbladets fråga om vad förslaget kan leda till svarar Husvagnsbranchens Riksförbunds ordförande Tomas Haglund:
– Vilket kan innebära en katastrof för branschen.
– Förstår att man vill ha mer skatteintäkter. Men det verkliga utfallet lär bli mindre skatt och större miljöpåverkan. Man köper gamla bilar medan nya och mer miljöanpassade straffas med skatt, fortsätter Tomas Haglund i artikeln och han sägs just nu fila på en ny skrivelse och framstöt till politikerna.
– Personligen tror jag att vi riskerar konkurser hos de mindre handlarna om effekten av en minskad försäljning blir stor, säger Tomas Haglund.
Aftonbladet skriver vidare att Sveriges Fordonsverkstäders Förening har liknande invändningar.
– Att beslutet även kommer påverka små och medelstora företag som säljer husbilar är givet. Företag som ofta ligger på mindre orter och då påverkas glesbygden med avfolkning som konsekvens. Alternativet nu blir att fler måsta färdas längre för att om möjligt köpa en husbil och därmed påverkas miljön negativt, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening till Aftonbladet.
I Aftonbladets faktaruta finns två räkneexempel med följande förbehåll, "årsmodell 2018, med totalvikt på 3,5 ton eller därutöver". Skattehöjningen gäller dock alla husbilar (pb2), även de under 3,5 ton.
Frågan kommer med all säkerhet att bli ett hett debattämne fortsättningsvis. I vår senaste artikel om att höjningen blir högre för nya husbilar finns den senaste formeln, där kan du själv räkna ut vad skatten för ett fordon som släpper ut lika mycket koldioxid som ditt nuvarande gör.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.