För att beskriva hur det nya skattesystemet slår kommer vi att använda vår redaktionsbil som exempel, den är baserad på Fiat Ducato och har en 150 hästkrafters motor på 2,3 liter. Enligt registreringsbeviset släpper den ut 219 g koldioxid per kilometer. För den bilen betalar vi nu årligen 6734 kronor i skatt.
Enligt förslaget kommer en husbil med motsvarande utsläpp kosta 14 795 kr de tre första åren för att efter det ha något lägre skatt.
Men det är tyvärr inte slut här, det kan bli ännu dyrare.
I kölvattnet efter skandalen som först uppmärksammades på Volkswagens bilar har EU jobbat med att revidera de testmetoder som används för att fastställa hur mycket CO2 som motorerna släpper ut. Detta arbete är nu i sitt slutskede och hur det kommer påverka redovisningen av utsläppsvärden är inte helt säkert. I promemorian görs antagandet att CO2-utsläppet kommer att räknas upp med 10 procent. Det håller inte Transport & Environment och bilbranschen med om för de räknar med att siffrorna justeras uppåt med cirka 30–40 procent. Om de har rätt skulle det innebära att en "normalhusbil" som Husbil&Husvagns släpper ut mellan 285–307 g CO2/km.
Det betyder att skatten de tre första åren kan landa på allt mellan 17268 och 24684 kronor.
Detta förslag finns med i promemorian och den nya körcykeln blir ett krav för alla typgodkännanden efter 1 september 2017.
"En fordonstillverkare som vill ha ut en fordonstyp på marknaden måste med beaktande av olika tekniska krav få ett typgodkännande för fordonstypen. EU:s nuvarande testkörcykel, den så kallade NEDC (New European Driving Cycle) används när bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska bestämmas för typgodkännandet. Globalt pågår ett arbete med att ta fram en ny metod för mätning av koldioxidutsläpp. Metoden kallas Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). Fordon med typgodkännanden efter den 1 september 2017 och alla nya fordon som registreras efter den 1 september 2018, med undantag för vissa så kallade slutserieundantag, kommer att typgodkännas med den nya körcykeln." (sid 50-51 i promemorian)
För att ge ett perspektiv på vad som händer för populära dragbilar väljer vi en Volvo V90 Cross Country D5 235 AWD automat. Den får en ökad skatt från 2 539 till 5 788 kronor.
Den nya formeln som förelås i promemorian lyder så här:
95-140 g CO2/km: Grundavgift på 360 kr + 77 kr extra per gram och år.
>140 g CO2/km: Samma avgifter som ovan + 100 kr extra per gram över 140.
För dieselbilar tillkommer även ett miljötillägg på 250 kronor, samt ett bränsletillägg, vilket är det deklarerade koldioxidutsläppet på bilen multiplicerat med 12,88.
Med detta som grund får vi följande skatt enligt formeln:
360+(77*45)+(79*100)+250+(219*12.88) vilket ger en skatt på 14 795 kronor. Märk dock att detta gäller de tre första åren, för bilar av årsmodell 2018 och nyare inregistrerade efter den 1 juli 2018. Därefter sänks skatten något jämfört med idag.
För att få en bild av skattehöjningens nivå på fordonsparken bedöms bonus-malus-systemet ge följande intäktsökning i malusdelen; "förslagen i promemorian preliminärt öka skatteintäkterna 2018 med 0,90 miljarder kronor (halvårseffekt), 2,67 miljarder kronor 2019 och 3,91 miljarder kronor 2020". Dessa pengar används dock till viss del till bonusdelen "Bonus-malus- systemet exklusive övriga förändringar av fordonsskatten bedöms totalt ge ett överskott 2018 med 0,41 miljarder kronor och 2019 med 0,22 miljarder kronor." (sid 49–50 i promemorian)
Hur bedöms då de miljömässiga konsekvenserna av förslaget bli?
"Utredningen bedömer att bonus-malus-systemet på kort sikt sänker nya lätta fordons genomsnittliga koldioxidutsläpp med 1,7 gram per kilometer och år" (sid 59 i promemorian)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.