EU, Finland och Estland tar nu nästa steg mot förverkligandet av en tunnel under Finska viken mellan Helsingfors och Tallinn. Precis som Sverige önskar sig Finland en fast väg- och tågförbindelse med kontinenten.
För Sveriges del så har tunneln mellan Rödby och Puttgarten precis dragits igång vilket ger en smidigare vägförbindelse med östra delarna av Tyskland.
En nyss publicerad utredning visar att tunneln under Finska viken skulle öka konkurrenskraften i både Finland och Estland på sikt. Utredningen som Sweco, Kohateam och Finantsakadeemia har gjort beställdes av de finska och estniska trafikmyndigheterna.
I utredningen har man fokuserat på om tunnelbygget är tekniskt genomförbart och vilka ekonomiska förutsättningar som gäller.
- Det här är det mest konkreta steg som har tagits sedan idén om Tallinntunneln föddes. Visst skulle det löna sig att utreda tunneln, åtminstone om planeringen av Rail Baltic (järnvägen) också går vidare, säger Pekka Sauri, biträdande stadsdirektör i Helsingfors till Finlands Radio.
Rail Baltic är en planerad järnvägsförbindelse från Tallinn till Mellaneuropa. Om Rail Baltic byggs kommer det bara att ta ungefär två och en halv timme att åka tåg från Helsingfors till Warszawa.
Den preliminära prislappen på tunneln är 9-13 miljarder euro. Och enligt utredningen borde 40-50 procent kunna finansieras med statliga pengar och EU-bidrag.
Utredningen som Sweco, Kohateam och Finantsakadeemia har gjort beställdes av de finska och estniska trafikmyndigheterna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.