En vanlig väg söderut för de svenskar som kör genom Tyskland är A7 förbi Hamburg. Nu breddas och däckas sträckan över på tre ställen.
Ungefär 150 000 fordon passerar dagligen på Autobahn A7 förbi Hamburg och trafikmängden gör att det lätt bildas köer som påverkar både de boende i området och de som är på väg till eller från något sydligt resmål.
Nu har planerna på en breddning av motorvägen norr om Elbtunnel satts igång och i samma veva däckas motorvägen över och där kommer det att skapas grönområden och tysta närområden som knyter ihop staden i stället för att vägen delar den. Samtidigt ser de som reser mindre av staden men det får lösas med en avstickare för att se de många besöksvärda platserna i Hamburg. Med den huvudsakligen femfiliga motorvägen, istället för dagens trefiliga, lär köerna bli betydligt färre, förbifarten snabbare och dessutom sänks risken för olyckor när trafiken flyter utan överraskande stopp.
Bygget av den första delen börjar i år och ska vara klart i slutet av 2016. Sträckan är 560 meter lång och börjar vid avfart 24 (HH-Schnelsen) och fortsätter söderut.
Nästa del av överdäckningen är 893 meter och börjar vid motorvägskorsningen HH-Nordwest och fortsätter till avfart 26 (HH-Stellingen). Även detta bygge båbörjas 2015.
Den sista och längsta överdäckningen blir 2030 meter och börjar vid Volkspark och fortsätter nästan fram till den befintliga Elbtunneln. Denna del av bygget påbörjas 2019.
Sammanlagt blir 3,5 kilometer av motorvägen A7 överdäckad. Det skapar 2000 nya bostäder och 25 hektar grönområden.
Tillsammans med den nyligen påbörjade tunneln mellan Danmark och Tyskland lär färden söderut för oss svenskar bli betydligt enklare och snabbare. Men medan bygget vid Hamburg pågår kan det finnas skäl att rekomendera andra vägar.
Det ambitiösa projektet ska vara klart 2023 och kostnadsberäknas till 660 miljoner euro och med sitt nytänkande kanske projektet blir lika välkänt som Elbphilharmon-huset, Hamburgs "Eifeltorn". Passa på att se det arkitektonisk nydanande och spännande området Hamburger Hafen där Elbphilharmon-huset är beläget, ett enormt bostadsområde som byggts på hamnens tidigare plats.
Projektets hemsida (tyska, men många illustrationer) hittar du här.
Nu har planerna på en breddning av motorvägen norr om Elbtunnel satts igång och i samma veva däckas motorvägen över och där kommer det att skapas grönområden och tysta närområden som knyter ihop staden i stället för att vägen delar den. Samtidigt ser de som reser mindre av staden men det får lösas med en avstickare för att se de många besöksvärda platserna i Hamburg. Med den huvudsakligen femfiliga motorvägen, istället för dagens trefiliga, lär köerna bli betydligt färre, förbifarten snabbare och dessutom sänks risken för olyckor när trafiken flyter utan överraskande stopp.
Bygget av den första delen börjar i år och ska vara klart i slutet av 2016. Sträckan är 560 meter lång och börjar vid avfart 24 (HH-Schnelsen) och fortsätter söderut.
Nästa del av överdäckningen är 893 meter och börjar vid motorvägskorsningen HH-Nordwest och fortsätter till avfart 26 (HH-Stellingen). Även detta bygge båbörjas 2015.
Den sista och längsta överdäckningen blir 2030 meter och börjar vid Volkspark och fortsätter nästan fram till den befintliga Elbtunneln. Denna del av bygget påbörjas 2019.
Sammanlagt blir 3,5 kilometer av motorvägen A7 överdäckad. Det skapar 2000 nya bostäder och 25 hektar grönområden.
Tillsammans med den nyligen påbörjade tunneln mellan Danmark och Tyskland lär färden söderut för oss svenskar bli betydligt enklare och snabbare. Men medan bygget vid Hamburg pågår kan det finnas skäl att rekomendera andra vägar.
Det ambitiösa projektet ska vara klart 2023 och kostnadsberäknas till 660 miljoner euro och med sitt nytänkande kanske projektet blir lika välkänt som Elbphilharmon-huset, Hamburgs "Eifeltorn". Passa på att se det arkitektonisk nydanande och spännande området Hamburger Hafen där Elbphilharmon-huset är beläget, ett enormt bostadsområde som byggts på hamnens tidigare plats.
Projektets hemsida (tyska, men många illustrationer) hittar du här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.