Drivs framtidens husbil av bränsleceller? Kanske blir det så när nu även Volkswagen anammar tekniken för Crafter som redan finns som basfordon.
I juli skrev vi om att Mercedes tagit fram ett konceptfordon som drivs av bränsleceller och nu visar Volkswagen upp motsvarande teknik på Crafter på årets IAA Commercial Vehicles show som startar imorgon.
Vitsen med bränslecellerna är att de inte blir begränsade i räckvidd på det sätt som de elbilar är som lagrar energin i batterier. Speciellt för tyngre bilar har detta setts som ett problem. Med modellerna I.D. BUZZ CARGO och Crafter HyMotion är båda försedda med bränsleceller men det finns fler modeller i deras nollutsläpps-serie.
Deras e-Crafter, den första i deras nya serie, som presenterades för en månad sen finns redan att beställa. De batteridrivna bilarna uppges ha en räckvidd på mellan 33 och 55 mil enligt WLTP-normen. Räckvidden beror på hur bilarna konfigureras.
Ändå lär det bli bränslecellsmodellen som kan visa vägen mot framtiden. Crafter HyMotion har en tank som rymmer 7.5 kilo vätgas vilket uppges räcka för mer är 50 mils körning. Konceptfordonet med en totalvikt på 4,25 ton är i princip färdigt att börja produceras men Volkswagen skriver i sitt pressmeddelande att de i princip bara väntar på att infrastrukturen finns på plats. Tankningen av vätgasen uppges ta likartad tid som tankning av diesel vilket gör att det egentligen inte finns någon distansgräns till skillnad från konventionella elbilar där laddningen tar jämförelsevis lång tid samtidigt som lastkapaciteten är högre i bränslecellsversionen.
Bränslecellsbilar representerar dock inte någon ny teknik, Caddy Maxi HyMotion visades upp redan 2009 i samband med "Hydrogen Road Tour".
Kolla in bilderna som Volkswagen publicerat om de aktuella modellerna med nollutsläpp!
Vitsen med bränslecellerna är att de inte blir begränsade i räckvidd på det sätt som de elbilar är som lagrar energin i batterier. Speciellt för tyngre bilar har detta setts som ett problem. Med modellerna I.D. BUZZ CARGO och Crafter HyMotion är båda försedda med bränsleceller men det finns fler modeller i deras nollutsläpps-serie.
Deras e-Crafter, den första i deras nya serie, som presenterades för en månad sen finns redan att beställa. De batteridrivna bilarna uppges ha en räckvidd på mellan 33 och 55 mil enligt WLTP-normen. Räckvidden beror på hur bilarna konfigureras.
Ändå lär det bli bränslecellsmodellen som kan visa vägen mot framtiden. Crafter HyMotion har en tank som rymmer 7.5 kilo vätgas vilket uppges räcka för mer är 50 mils körning. Konceptfordonet med en totalvikt på 4,25 ton är i princip färdigt att börja produceras men Volkswagen skriver i sitt pressmeddelande att de i princip bara väntar på att infrastrukturen finns på plats. Tankningen av vätgasen uppges ta likartad tid som tankning av diesel vilket gör att det egentligen inte finns någon distansgräns till skillnad från konventionella elbilar där laddningen tar jämförelsevis lång tid samtidigt som lastkapaciteten är högre i bränslecellsversionen.
Bränslecellsbilar representerar dock inte någon ny teknik, Caddy Maxi HyMotion visades upp redan 2009 i samband med "Hydrogen Road Tour".
Kolla in bilderna som Volkswagen publicerat om de aktuella modellerna med nollutsläpp!
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.