Nästa artikel
Svensk campings vd: ”Bättre sommar i år”
Nyheter

Svensk campings vd: ”Bättre sommar i år”

Publicerad 2024-09-05 07:00 (uppdaterad 2024-09-05 08:15)
En tidig prognos pekar på att camping fortsätter att öka i popularitet.

Sommaren är över, men värmen dröjer sig kvar.

Eftersom väder är a och o när det handlar om camping, skulle man kan kunna tro att 2024 varit en fenomenal sommar för landets campingplatser. Det har ändå varit rätt fina månader. Men nej, några risiga veckor, mitt under värsta semestersäsongen i juli, ställer till det. 

Martin Juhos, vd på Svensk Camping, SCR, är ändå optimistisk.

– Jag skulle tro att 2024 blir lite bättre än förra året totalt sett. Kanske jag till och med vågar säga bättre, säger han.

Det är för tidigt att säga några siffror. Resultatet för augusti har ännu inte kommit, så det här är en prognos, framhåller han. 

Martin Juhos, vd fär Svensk Camping.

Något som är tydligt är att det varit fler utländska gäster på landets campingar än tidigare.

– Det som vi hört mycket är att det varit mer tyska gäster än vanligt och det verkar också som om de norska gästerna börjat komma tillbaka ännu mer. De försvann ju under pandemin, säger Martin Juhos.

Även många nederländare, belgare och schweizare har sökt sig hit. Det här är ett led i en medveten satsning på att locka hit flera utländska turister som Husbil & Husvagn skrivit om tidigare. Men kanske också en effekt av coolcation-trenden, att semesterfirare söker sig norrut, undan rekordhetta och bränder vid Medelhavet.

– Det som man hört mest är väl att det svalare klimatet lockar fler gäster. Och då är camping optimalt. 50 procent av de utländska turisterna bor på camping. Vill man ha en aktiv semester gynnas vår bransch av det.

Nära till vattnet på Rullsands camping.

De utländska gäster som bor på svenska campingplatser är inte främst ute efter resortkänsla. Att kunna göra sådant som att vandra, cykla, fiska… med andra ord vara aktiv är viktigast.

– Naturen och miljön säger 75 procent är det som lockar och sedan är det aktiviteter. Det står högt i kurs bland de utländska gästerna, säger Martin Juhos.

Annars är ett tecken i tiden att allt fler lockas av campinglivet, även sådana som inte skulle ha valt det för några år sedan. Martin Juhos tror det beror på att branschen ständigt utvecklas.

– Vi har ungefär en miljon gäster om året. Utvecklingen har styrts efter deras önskemål hur semestern ska se ut. I dag finns ett utbud som inte fanns för 15-20 år sedan. Nu finns allt från fullservice-resorts till klassiska campingar och det lockar säkert olika grupper. Nu finns det något för alla, och det kanske det inte fanns förut. Det ser vi också i Europa, säger han.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.