Nästa artikel
Så ska tyska turister lockas till svenska campingar
Nyheter

Så ska tyska turister lockas till svenska campingar

Publicerad 2024-06-17 07:00
Ny kampanj tar fasta på coolcation-trenden.

Titta på bilden. Blå Himmel, höga tallar, en glittrande sjö. Vem vill inte semestra så?

De senaste åren har inte bara svenskar upptäckt hur fina svenska campingplatser är. Flera campingar Husbil & Husvagn varit i kontakt med vittnar om ett ökat intresse från utländska turister.

– Det som ökar hela tiden är tyska campare. Vi märker av redan på våren och försäsongen att det kommer många tyskar med husbilar. Det har blivit en väldigt bra grupp som trivs i Sverige, säger Jan-Olof Colleen, vd på Tingsryd Resort i Småland.

Utsikt över sjön från Tingsryd Resort.

Därför har nio campingplatser gått samman och börjat marknadsföra sig direkt mot Tyskland. Allt för att få hit ännu fler tyska campingturister. Det gör de via sajten swecamp.se. Men det är inte en vanlig bokningssajt.

– Det är lite annorlunda. Vi lyfter inte boendet primärt. Vi vill prata om varför man ska åka till Sverige. Här kan du se älgar, vandra i nationalparker, paddla kanot – för det är det de vill. Här i Värmland lyfter vi kulturen ganska högt, säger David Nordentjell, vd för Bomstadbaden i Värmland.

Han har också märkt av vågen av tyska turister på campingplatsen. Och han ser dem som en del av ”coolcation”-trenden. Det vill säga att semesterfirare i Europa väljer att åka till Skandinavien, istället för till Medelhavet eftersom det blivit för varmt söderöver

– Vi kallar dem klimatflyktingar. De flyr klimatet i södra Europa. Där kommer vi nog att se en ökad trend, säger David Nordentjell.

Lugn och ro på Bomstadbaden, men lite regnigt i veckan som kommer.

Jan-Olof Colleen kan se ytterligare skäl till att Sverige lockar.

– De är lite stressade i sina hemländer och så kommer de upp här med skogarna, sjöarna, naturen och den avstressande miljön, säger han och tillägger:

– De får mycket för sina pengar också.

Båda campingägarna framhåller att det är ett samarbete mellan de nio campingplatserna, inte ett samgående. De som deltar i projektet är förutom Bomstadbaden och Tingsryd Resort: Flottsbro, Harge bad & camping, Halleviks camping, Jägersbo camping, Kustcamp, Saltviks camping och Vita Sandars camping.

– Vi är unika och fristående. Jag äger och driver fortfarande Bomstadbaden. Vi har inte samma logga, samma utbud, samma meny på restaurangen. Det vi vill göra är att synliggöra guldkornen i Sverige, säger David Nordentjell.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.