Norge är duktiga på trafiksäkerhet, det har vi skrivit om vid flera tillfällen. Kvittot på det är rapporterna från ETSC som för femte gången placerar Norge på förstaplatsen när det gäller lägst antal omkomna per capita.
Men rapporten innehåller även fakta som nog överraskar nånga. De länder som över tid, 2010 till 2019, minskat antalet dödsolyckor mest är Estland, Grekland, Litauen, Lettland och Portugal. Det innebär att Estland får priset 2020 ETSC Road Safety Performance Index (PIN). Sverige lyckades långt ifrån lika bra. Snittet för EU27 blev en minskning på 23,7 procent och av de 32 länder som ingick i rapporten hamnade Sverige på plats 26 med cirka 17 procent eller annorlunda uttryckt ungefär en tredjedel av den norska minskningen på 49 procent. Nu speglar inte det hela sanningen eftersom Sverige låg bra till redan 2010 och Norge, Sverige och Schweiz är i dagsläget bäst i klassen när det gäller omkomna per capita medan vi i andra änden hittar Bulgarien och Rumänien som nära nog har fem gånger så många omkomna. Där är även trafikmiljön speciell i ett europeiskt perspektiv eftersom de fortfarande kör med hästkärror även på Europavägar. I rapporten påpekar man dock att Sverige, Frankrike och Tyskland bara haft en blygsam minskning under perioden men det kan tilläggas att Tyskland har en mycket hög transittrafik. Rangordnar vi de säkraste länderna toppar Norge med 20 omkomna per miljon invånare, Sverige (22), Schweiz (22), Storbritannien (29), Irland (29) och Danmark (35).
– Medan framstegen i Europa är en besvikelse för de senaste nio åren har vissa länder tyst genomgått en trafiksäkerhetsrevolution. Vi är glada över att belöna Estland i år för dess anmärkningsvärda framsteg efter Irlands seger 2019, skriver Antonio Avenoso, Executive Director of the European Transport Safety Council.
Dödsolyckorna har till och med ökat i tre länder. Malta, Nederländerna och Storbritannien hade fler omkomna 2019 än 2010, långt ifrån målet om en halvering under perioden men totalt sett ligger dessa länder betydligt bättre till än snittet vad gäller omkomna per capita och kan möjligen jämföras med Sveriges ökning under 2018. Visserligen har målsättningen som ska vara uppnådd vid utgången av 2020 av många bedömts som en omöjlighet så att genomsnittet är halva nivån är inte nödvändigtvis dåligt då även trafiken har ökat under perioden.
2019 omkom 22 660 personer på vägarna runt om i Europa, tre procent färre jämfört med 2018 men fortfarande 62 personer per dag, cirka 20 färre än det skulle varit med 2010 års genomsnitt. Minskningen under 2019 var störst i Luxemburg som nådde 39 procent, Sverige hade 32 procent men då var 2018 ett ovanligt olycksdrabbat år och Estland 22 procent.
För att nå ännu lägre antal omkomna diskuteras nu sänkta hastighetsgränser, automatiska hastighetshållande system som ISA samt en rad krav på olika förarassistans-system som autobroms, filhållningssystem och bättre informationsutbyte mellan olika fordon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.