Att dra en husvagn med en batterielbil är inte optimalt och alternativen med hybridteknik är inte nödvändigtvis bättre än dagens drivsystem sett ur miljösynpunkt när husvagnen hängts på. Större fordon, även husbilar, är helt enkelt inte optimala för batteridrift med dagens batterier men flera biltillverkare är optimistiska när det gäller bränslecellsbilar. Då kommer man runt räckviddsproblemet även om antalet vätgasmackar är få i dagsläget.
Den här amerikanska Nikola, som redan visat upp flera vätgasdrivna lastbilar, är en eldriven pickup som kombinerar batterieldrift med vätgasdrift.
– Jag har jobbat på den här pickupen i flera år och tror att marknaden nu är redo för något som klarar av en hel dags arbete utan att få slut på energi, säger Nikolachefen Trevor Milton.
Nikola Badger har en räckvidd på 96 mil när bränslecellen kompletteras av batteridriften. På enbart batteridrift klarar bilen 48 mil och föraren kan själv välja vilken drivkälla som ska användas.
Totaleffekten ligger på över 900 hästkrafter och vridmomentet på 1 328 Nm. Batteripaketet till eldriften är på 160 kWh och det finns även en så kallad superkondensator som snabbt kan laddas upp med energi, och sedan lika snabbt kan avge en ”accelerationsboost” när föraren behöver extra kraft. Enligt Nikola ska den femsitsiga och nästan sex meter långa bilen klara låga temperaturer utan problem och dragvikten ligger på 3,6 ton.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.