EU måste skärpa kraven vad gäller koldioxidutsläpp från transportbilar vilka är de basfordon som används till husbilar. Det hävdar Transport and Environment (T&E), en lobbygrupp inom EU, som menar att alla dessa fordon ska vara utfasade 2035.
T&E har analyserat försäljningen under 2020 och funnit att utsläppsnivåerna är på samma nivå som 2017 och menar att EU:s utsläppskrav är så svaga att vissa tillverkare klarar dessa utan att sälja några nollutsläppsfordon över huvud taget.
– Den standard som trädde i kraft i början av 2020 skulle göra skåpbilar renare, men nästan ingenting har tvingats fram för att nå dem, säger T&Es transportchef James Nix i ett uttalande. Med patetiska koldioxidmål blir ökningen i e-handeln en mardröm för vår planet.
Försäljningen jämförs med personbilar där andelen el- samt hybridbilar inom EU nu nått en nivå på tio procent.
James Nix tycker att EU borde förbjuda biltillverkare från att lansera transportbilar med laddhybridteknik eftersom det inte kan garanteras att de laddas med el istället för att köras på fossila bränslen.
Vissa fabrikanter har även tagit fram bränslecellsbilar som konceptfordon men tillräcklig infrastruktur för att tanka vätgas saknas i dagsläget.
Samtidigt kämpar billtillverkarna med olika mål som står i konflikt med varandra där räckvidd och lastförmåga står i centrum. Nyligen tillät EU medlemsländerna att införa en totalvikt på 4,25 ton för B-kort om det gäller transportfordon med lokala nollutsläpp och just nu håller ett nytt körkortsdirektiv på att tas fram där ett av förslagen är en generell höjning av totalviktsgränsen för B-kort inom hela EU.
De som önskar en höjning av totalviktsgränsen för B-kort har ytterligare någon dag på sig att ge sina synpunkter hörda.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.