Dethleffs Globevan är den första i en ny generation av eldrivna husbilar. Med kompakta mått kombinerat med hybriddrift blir det mindre fokus på batteriets storlek och vikt även om denna bil är storleken mindre än vad som vanligen väljs i Sverige.
Globevan e.hybrid är en 497 centimeter lång mini-campervan baserad på Ford Custom med fyra sovplatser vilket gör att den kan kategoriseras som en äventyrsbil lämplig för kortare turer i närområdet men kan även användas som transportbil i vardagligt bruk då inredningen kan anpassas. Bredden utan speglar är 198 och höjden 209 centimeter. Ståhöjden anges till 139 men ökar till 244 centimeter vid B-stolpen (skjutdörren) när taket är uppfällt. Totalvikten är 3 240 kilo och tjänstevikten 2 830 vilket ger en lastkapacitet på 410 kilo.
I det fast monterade köket hittar vi en tvålågig spis, ho, samt ett 16-liter kompressorkylskåp (extrautrustning). Gasflaskan rymmer 2,8 kilo. Bäddmåtten för den nedre sängen anges till 90 x 190 samt den övre 110 x 190. Inredningen går i grått och svart, sätena har utöver grått och svart grön dekor, golvet har trämönster. Framför det bakre fällbara och urtagbara sätet finns ett borttagbart bord och med de svängbara framstolarna kan fyra personer utnyttja sittgruppen.
Det är inte bara den första Transit Custom plug-in camper van som finns utan också den första plug-in hybrid camper van som Thor Industries/Erwin Hymer Group producerar. Dethleffs har profilerat sig med att vara tidigt ute med elektrisk drift och i det här fallet lyckas de med konststycket att vara tidigare än Ford själva med basfordonet Transit Custom PHEV som ännu inte har börjat säljas.
Drivningen sker med en elmotor via ett batteri på 13,6 kWh vilket möjliggör en rent elektrisk och därmed lokalt utsläppsfri räckvidd på upp till 50 kilometer, totalt är räckvidden 500 kilometer. Förbränningsmotorn är en bensindriven 1,0 liters EcoBoostmotor som fungerar som en räckviddsförlängare som laddar bilens Li-ion högspänningsbatteri under körning. Kombinationen av motorerna har ett vridmoment på 355 Nm och en effekt på 92 kW (126 hk).
Batteriet kan också laddas via en extern strömkälla. Laddningstiden (100%) vid snabbladdningsstationen uppges till 3 timmar, vid vanligt eluttag 5,5 timmar.
Det finns fyra valbara körscheman där det standardvalda är automatisk inkoppling av bensinmotorn vid behov av laddning. Alternativen är enbart eldrift, eldrift så länge batteriet räcker varefter bensinmotorn startas eller batteridrift ned till 70 procent av batterikapaciteten.
Grundpriset anges i Tyskland till 74 990 euro men utöver det tillkommer extrautrustning för den som så önskar. Som prisjämförelse kan man ta deras motsvarande Nugget baserad på Ford Custom som har ett startpris på 53 220 euro.
Här hittar du Dethleffs information om modellen.
I det fast monterade köket hittar vi en tvålågig spis, ho, samt ett 16-liter kompressorkylskåp (extrautrustning). Gasflaskan rymmer 2,8 kilo. Bäddmåtten för den nedre sängen anges till 90 x 190 samt den övre 110 x 190. Inredningen går i grått och svart, sätena har utöver grått och svart grön dekor, golvet har trämönster. Framför det bakre fällbara och urtagbara sätet finns ett borttagbart bord och med de svängbara framstolarna kan fyra personer utnyttja sittgruppen.
Det är inte bara den första Transit Custom plug-in camper van som finns utan också den första plug-in hybrid camper van som Thor Industries/Erwin Hymer Group producerar. Dethleffs har profilerat sig med att vara tidigt ute med elektrisk drift och i det här fallet lyckas de med konststycket att vara tidigare än Ford själva med basfordonet Transit Custom PHEV som ännu inte har börjat säljas.
Drivningen sker med en elmotor via ett batteri på 13,6 kWh vilket möjliggör en rent elektrisk och därmed lokalt utsläppsfri räckvidd på upp till 50 kilometer, totalt är räckvidden 500 kilometer. Förbränningsmotorn är en bensindriven 1,0 liters EcoBoostmotor som fungerar som en räckviddsförlängare som laddar bilens Li-ion högspänningsbatteri under körning. Kombinationen av motorerna har ett vridmoment på 355 Nm och en effekt på 92 kW (126 hk).
Batteriet kan också laddas via en extern strömkälla. Laddningstiden (100%) vid snabbladdningsstationen uppges till 3 timmar, vid vanligt eluttag 5,5 timmar.
Det finns fyra valbara körscheman där det standardvalda är automatisk inkoppling av bensinmotorn vid behov av laddning. Alternativen är enbart eldrift, eldrift så länge batteriet räcker varefter bensinmotorn startas eller batteridrift ned till 70 procent av batterikapaciteten.
Grundpriset anges i Tyskland till 74 990 euro men utöver det tillkommer extrautrustning för den som så önskar. Som prisjämförelse kan man ta deras motsvarande Nugget baserad på Ford Custom som har ett startpris på 53 220 euro.
Här hittar du Dethleffs information om modellen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.