Bürstner kallar modellen Eliseo CNG vilken är baserad på Eliseo C 543. Deras nya husbil drivs huvudsakligen med naturgas men är även utrustad med en bensindriven reservmotor.
Om du inte redan vet det står förkortningen CNG för compressed natural gas vilket är en naturgas som huvudsakligen består av metan (CH4) komprimerad till mindre än en procent av den volym den upptar vid vanligt atmosfärstryck. Det finns även en annan gas som kan användas i fordonssammanhang, LPG, vilket står för liquid petroleum gas och i princip är gasol som är avsedd för fordonsbruk. Man ska inte blanda ihop dessa begrepp.
Fordonsgasen, ett annat namn för CNG, lagras i fordonets tank under högt tryck, upp till 200 bar, och gasen kommer ettdera från fossila fyndigheter, naturgas, eller framställs ur biogas. Tittar vi på antalet gasdrivna fordon finns det drygt 50 000 i Sverige. Av dessa är drygt 2 500 bussar, knappt tusen tunga fordon och resterande är person- och skåpbilar
CNG-förbränning producerar färre oönskade gaser och jämfört med andra bränslen utgör den dessutom ett mindre hot vid spill eftersom den är lättare än luft och sprids snabbt om det släpps ut. Totalt sett anses CNG vara ett miljövänligt alternativ. Sett ur ett globalt perspektiv bedöms CNG-drivna fordon öka med runt trettio procent per år och på grund av denna stadiga tillväxt har kostnaden för gastankarna kommit ner till en acceptabel nivå. Energinåvån på CNG varierar på grund av komprimeringsteknik men på Wikipedia kan man läsa att den bedöms till 25 procent av den för dieselbränsle. Gasen bedöms som lika säker som bensin eller diesel.
Men åter till Bürstner Eliseo CNG som baseras på en 100 kW / 134 hk Fiat Ducato “Natural Power”. Den är utrustad med fem gastankar med en total kapacitet på 22 liter / 36 kg vilket är nog för cirka 40 mils körning och de är placerade under golvet för att inte minska den tillgängliga boytan.
Presslanseringsfordonet växlar automatiskt till bensin om gasen tar slut så även om man inte hittar en mack med CNG blir man inte stående. Tankvolymen för bensinen är femton liter men endast avsedd att användas som reserv och då begränsas hastigheten automatiskt till 90 kilometer i timmen. Motorn har speciella bränsleinsprutare för naturgas och bensin och motorn är också utrustad med en turboladdare och en laddluftkylare.
CNG-driften har en mycket positiv inverkan på fordonets miljöavtryck, Drivtekniken producerar knappast några partikelutsläpp och låga nivåer av kväveoxider (NOX) samt koldioxidutsläppen minskar till noll. Bürstner Eliseo CNG uppfyller därför Euro 6d-utsläppsstandarderna vilket innebär att den också får köras i innerstädernas miljözoner som vanligtvis inte tillåter dieseldrivna husbilar.
I Tyskland finns för närvarande CNG på cirka 900 bensinstationer - endast Italien har fler, med cirka 1 250 bensinstationer. Sverige har knappt 200. I hela Tyskland har mer än hälften av CNG-tankstationerna bytt till 100 procent bioCNG / biometan som kommer från avfall. 94 procent av tysklands CNG-pumpar finns på vanliga bensinstationer och ett CNG-fordon bedöms ha en driftskostnad på cirka 60 procent av kostnaden för att driva ett bensindrivet fordon.
– Med Eliseo CNG vill vi ge vår bransch ännu mer inspiration för en mer miljövänlig framtid. För närvarande tenderar alternativa motorer för husbilar att vara en mer långsiktig fråga. Den aktuella efterfrågan är för närvarande fortfarande låg, säger Bürstners verkställande direktör Jens Kromer. Men så snart vi lyckas öka deras räckvidd och tankningsinfrastrukturen förbättras, kan utvecklingen av alternativa motortyper mycket väl få betydligt snabbare dynamik under de närmaste åren.
Om Eliseo CNG kommer att serieproduceras är i dagsläget inte klart. Ändå är tekniken intressant och den uppvisade husbilen med devisen "Green trip - blue flame" är verkligen iögonfallande och kan främst beundras på testkörningar i hela södra Tyskland.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.