Ansträngningarna för att hitta alternativ till dagens batterier fortsätter och nu har ett forskarteam uppfunnit en kräm som ska göra det lättare och säkrare att hantera energi. Denna kräm är tio gånger mer energität jämfört med dagens batterier.
Vätgas måste normalt förvaras i tankar med ett tryck på upp till 700 bar. Nu har ett forskningsteam vid Fraunhoferinstitutet i Dresden tagit fram något de kallar powerpaste. Det är en gråaktig kräm i vilken vätgas kan lagras utan högt omgivande tryck.
– Powerpaste lagrar väte i kemisk form vid rumstemperatur och normalt lufttryck som sedan kan frigöras på begäran, säger Dr. Marcus Vogt, en av forskarna bakom uppfinningen.
Krämen består av magnesiumpulver som under hög temperatur blandats med väte för att bilda magnesiumhydrid. Krämen som bildas hälls i en patron. När fordonet ska användas blandas krämen med vatten och det bildas vätgas. Hälften av vätgasen frigörs från det tillsatta vattnet vilket gör processen väldigt energität, enligt Marcus Vogt:
– Powerpaste har en enorm energitäthet. Den är betydligt högre än den i en högtryckstank på 700 bar. Och jämfört med batterier är energitätheten tio gånger högre.
Forskarna tänker sig i första hand att vätgaskrämen kan lämpa sig bra för elsparkcyklar och motorcyklar. Men de ser också att det kan vara ett intressant alternativ för personbilar och budbilar. Powerpastan skulle också kunna förlänga flygtiden i stora drönare till flera timmar istället för minuter och i husbilar och husvagnar skulle krämen kunna generera elektricitet till hushållsapparaterna ombord, till exempel kaffemaskiner eller brödrostar.
Just nu byggs en fabrik i anslutning till Fraunhoferinstitutet som med start under 2021 ska kunna producera fyra ton vätgaskräm per år.
– Powerpaste lagrar väte i kemisk form vid rumstemperatur och normalt lufttryck som sedan kan frigöras på begäran, säger Dr. Marcus Vogt, en av forskarna bakom uppfinningen.
Krämen består av magnesiumpulver som under hög temperatur blandats med väte för att bilda magnesiumhydrid. Krämen som bildas hälls i en patron. När fordonet ska användas blandas krämen med vatten och det bildas vätgas. Hälften av vätgasen frigörs från det tillsatta vattnet vilket gör processen väldigt energität, enligt Marcus Vogt:
– Powerpaste har en enorm energitäthet. Den är betydligt högre än den i en högtryckstank på 700 bar. Och jämfört med batterier är energitätheten tio gånger högre.
Forskarna tänker sig i första hand att vätgaskrämen kan lämpa sig bra för elsparkcyklar och motorcyklar. Men de ser också att det kan vara ett intressant alternativ för personbilar och budbilar. Powerpastan skulle också kunna förlänga flygtiden i stora drönare till flera timmar istället för minuter och i husbilar och husvagnar skulle krämen kunna generera elektricitet till hushållsapparaterna ombord, till exempel kaffemaskiner eller brödrostar.
Just nu byggs en fabrik i anslutning till Fraunhoferinstitutet som med start under 2021 ska kunna producera fyra ton vätgaskräm per år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.