DN rapporterar att ARN under 2014 fick 49 anmälningar vilket är dubbelt så många jämfört med de 24 som ARN fick 2013. Anmälningarna gäller såväl helt nya husbilar som begagnade husbilar med felaktig mätarställning och fuktskador.
DN hävdar att kunderna ofta bollas mellan återförsäljare och tillverkare utan att felen avhjälps.
Fordon är komplexa produkter och det finns anledning att påpeka att i det fall som köparen är osäker på husbilens skick kan det vara både enklare och billigare att köpa någon av de tester som finns på marknaden. Flera bilprovningar erbjuder utökade tester som åtminstone fångar in en del problem. Glöm inte att testa alla funktioner och kräv att upptäckta fel åtgärdas innan leverans. Glöm heller inte att köp privatpersoner emellan inte hanteras av ARN och det kräver än mer av köparen. Trista historier i ARN är naturligtvis en katastrof för både köpare och säljare men är trots allt en säkerhetsventil när allt går helt fel men kräver som sagt att köpet sker hos en seriös handlare.
Du hittar DN:s artikel här.
Missa inte att läsa de artiklar du hittar via länkarna till höger.Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.