Med elbilarna kliver nya aktörer in på fordonsmarknaden och LEVC är en av dessa. Med smidigt format vänder de sig till vanlife-segmentet där små och smidiga bilar med övernattningsmöjligheter. Drifttekniken tillåter även körning inom städernas miljözoner, något som är viktigt för denna kundgrupp. Fördelar som liten vändradie och att den blir lättparkerad är annat som framhålls.
Men lämpar sig verkligen eldrift för en husbil? Kanske, kanske inte beroende på vilken inställning man har till tekniken, fordonets storlek, räckvidd och lastförmåga. Bland personbilarna är det hybridtekniken som i första hand säljs men där kommer signaler om att myndigheterna vill begränsa dessa genom att ta bort miljöbonusen och fram skymtar istället alternativ med såväl gasdrift som bränsleceller.
I den vevan lanserar LEVC, London Electric Vehicle Company, e-Camper med hybriddrift. Den är vare sig störst eller först men nog så intressant för att visa på teknikens möjligheter.
e-Camper baseras på VN5, LEVCs nya eldrivna mindre transportbil, och är först och främst framtagen för att erbjuda ett mindre fordon som är lokalt utsläppsfritt och tänkt för varudistribution i städer. Men räcker ett basfordon till i storlek för majoriteten av husbilsköparna? Så här tänker sig företaget framtiden.
– Husbilsmarknaden växer snabbt och trots att dessa fordon används för äventyr som ofta inkluderar nationalparker och skyddade områden drivs de fortfarande av bensin- eller dieselmotorer. Detta är en grundläggande konflikt eftersom vi behöver en förändring i konsumenternas attityder med efterfrågan på grönare lösningar för mobilitet för att skydda och förbättra luftkvaliteten. Vår nya elektriska e-Camper med nollutsläpp erbjuder den perfekta lösningen och är välutrustad med högkvalitativa funktioner som kan skräddarsys för att möta en rad kundkrav, säger Joerg Hofmann, VD på LEVC.
Räckvidden för VN5, som är basfordonet för e-Camper, är enligt fabrikantens uppgift 98 kilometer på batteridriften men med hybriddriften kommer man 489.
Modellen marknadsförs med nyckelord som flexibilitet och utrymme. Det kompakta fordonets bodel rymmer fyra sovande personer, ett kök som drivs av el, en matplats med fällbart bord och har uppfällbart tak där den extra sängen finns medan en bänk blir till en säng i bodelens vanliga yta.
De första leveranserna kommer att ske under sista kvartalet i år och priserna utan moms hamnar på cirka 70 000 euro och uppåt. och mer information finns på levc.com/ecamper
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.