Att ta sig till platser som Nordkap är en dröm för många och Frank Eusterholz hade sedan länge tänkt ta sig dit tillsammans med sin far. Även om drömmen inte helt gick i uppfyllelse, hans far blev så pass sjuk att han inte kunde följa med, uppfylldes andra delar av den.
Han var dessutom fast besluten om att göra resan i ett eldrivet fordon eftersom han menar att alla kan göra resan i ett dieseldrivet fordon.
– Jag är förmodligen den förste som gjort resan till Nordkap i en eldriven van, säger han med stolthet.
e-Crafter finns ännu inte som färdigbyggd husbil så den utrustades med en inredning som kallas Living-Box från företaget PlugVan i Berlin. Nu kom dock corona-pandemin i vägen med en rad reserestriktioner vilket gjorde att han inte kom iväg förrän i augusti 2020. Även om han inte hade planerat resan som någon jippo-resa med ständiga uppdateringar på sociala media har den väckt uppmärksamhet. Han gör den, säger han, för att det är möjligt och dessutom roligt. Han har förstås talat om för vänner och bekanta om sina planer och alla har frågat efter bilder och filmer från resan och det ordnade han med att virituellt placera sin far bredvid sig. Ju längre norrut de kom blev resan att även bjuda på lite stress i takt med att laddstationerna blev färre och färre. Så trots intentionen om att inte bli en youtuber blev det till viss del så.
Det är ingen kort resa vi talar om, sträckan är cirka 750 mil, och räckvidden på e-Crafter räknat enligt NEFZ är 173 kilometer. Det gick åt 95 "tankstopp" vilket han menar bara gjorde resan än mer intressant. I samband med laddstoppen utnyttjade han tiden för egna upplevelser och han var kom hela tiden fram utvilad. Vill man finns det kraft nog i e-Craftern trots att den går nästan helt ljudlöst.
– Men räckvidden är ingen viktig fråga, säger Eusterholz. Det är bara att anpassa sig till den.
En långresa som den här bjuder på en rad höjdpunkter och till dessa hör förstås ögonblicket när han nådde Nordkap. Ett ögonblick som de flesta menade aldrig skulle inträffa. En annan höjdpunkt var Trollstigen med en lutning på 12 procent och elva hårnålskurvor. Det fanns inte heller några vändplatser stora nog för ett sex meter långt fordon och han uppfattade just det avsnittet som extra utmanande.
Trollstigen är tio mil lång och han nådde målet med fem mils laddningsmarginal men efter att ha tagit sig ner igen hade den kvarvarande körsträckan ökat till nio mil. Den vackraste delen var Lofotens övärld och unika landskap och den åtta kilometer långa Atlantkustvägen med den berömda bron.
Men det fanns ögonblick när han undrade hur det skulle gå. Med bara kilometrar kvar i räckvidd nådde han en ensligt belägen laddstation som, förstås, inte fungerade. Då fick han hjälp av ett äldre par som lät honom använda deras privata laddbox. Vid Alta nådde han ett område som han kallar den snabbladdarfria zonen. Där blev han tvungen att ladda långsamt, en process som tar den femdubbla tiden.
På frågan om han skulle kunna tänka sig att göra om resan svarar han omedelbart och med ett brett leende att det skulle han definitivt göra. Han menar att eldrivna husbilar är perfekta, man glider ljudlöst och lugnt genom landskapet, ta pauser och koppla av.
Så här är PlugVan Basic utrustad
PlugVan living space är en modulinredning som sätts in i Crafter utan att det kräver några modifieringar utan fästs i de ordinarie lastöglorna. Inredningen består av en säng (200x165 cm), köksenhet med ho, spis och ett litet kylskåp.
PlugVan konceptet vann European Innovation Award 2020 i kategorin ‘Sustainability and Environment’.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.