Alla test av Rapido 891 M
Den helintegrerade husbilen Rapido 891 M byggdes på ett chassi från Mercedes-Benz Sprinter och fanns även i en version Rapido 891 F som byggdes på Fiat Ducato. I övrigt var modellerna väldigt lika varandra men 891 M var cirka 80000 kronor dyrare men hade samtidigt mer utrustning och många hade MB:s fina automatlåda. Modellen 891 M finns inte kvar i sortimentet från Rapido men det finns motsvarande modeller som 850f som också har planlösningen med dubbelsäng, queenbed längst bak och dusch bredvid. Några Rapido byggda på MB Sprinter chassi finns däremot inte 2019. Det franska företaget Rapidos första husvagn byggdes 1961 av Constant Rousseau. Det var en hopfällbar tältvagn för familjens egna semestrar. Den var byggd så att den kunde användas som vanlig släpvagn resten av året. 1976 började sonen Pierre i företaget och han ville omedelbart att de skulle designa en husbil. Den första husbilen som byggdes av Rapido hette Ranonneur 410 och lämnade fabriken 1983. 1985 avled Constant och sonen Pierre tog över företaget som 1987 presenterade en hel serie husbilar från halvintegrerat till alkover och strax därpå även helintegrerade. År 2014 kom sonen Nicolas in i företaget och han blev därmed den tredje generationen. Rapidogruppen är idag en stor koncern med huvudkontor i Mayenne och där varumärken som Esterel, Rapidhome, Fleurette, Itineo, Campereve, Westfalia, Dreamer, P.L.A./Giottiline ingår.