Rapidos helintegrerade 8-serie finns nu även med Mercedes-Benz 316CDI Sprinterchassi. Husbilarna finns ute hos återförsäljarna så vi passade på att snabbtesta en Rapido 891M .
Rapido utökar 2013 8-serien till fem olika versioner. Gemensamt för dem alla är att de har en nedfällbar bädd i fronten och separata toalett- och duschutrymmen. Tre av modellerna bygger på Fiatchassi(F) och två på Mercedes-Benz(M). Modellerna 883 M och 883 F har tvärställd bakbädd och ett stort lastutrymme. 890 finns endast på Fiatchassi och har en lite egen planlösning med duschen allra längst bak bredvid dubbelsängen.
Rapido 891 F, som vi provkörde i nummer 7.12, var en av de första bilarna som levererades från fabriken till Norden. 891 F är väldigt lik 891 M-modellen. Deras planlösningar är nämligen i det närmaste identiska. Bilarna har dock en längdskillnad på 15 centimeter där Mercan är längre medan Fiaten är två centimeter högre. Något som fått stryka på foten i Mercedesversionen är ett stort förvaringsutrymme mitt på golvet innanför entrén. Då bilen är bakhjulsdriven finns det helt enkelt inte plats för detta smarta stuvutrymme.
Mercedeschassit har även en längre hjulbas (4 035/4 325 mm). Längden och höjden har ingen stor inverkan på körbarheten, men Mercedeschassit upplevs mer stabilt tack vare den längre hjulbasen.
Drivkraften i 891 M är ett beprövat och långlivat tyskt dragdjur. Det är en 2,2-liters fyrcylindrig CDI, som är bekant från både personbilar och skåpbilar. Denna version har en effekt på 163 hästkrafter och ett vridmoment på 360 Newtonmeter. Prisskillnaden mellan Fiat- och Mercedesversionen är 79 000 kronor. Man kan dock inte bara stirra på prisskillnaden eftersom den utjämnas till Mercans fördel med bland annat Webasto förvärmare, ESP, ASR och sist men inte minst högre totalvikt.
Begränsande vikter. Problemet med den integrerade 8-serien är dess vikt, åtminstone om tillvalslistan får många kryss. Basmodellen med 2,2-liters motorn kan registreras för fyra personer, men en dragkrok sänker persontalet till tre, om man stannar i 3,5-tonsklassen. Om man vill utrusta bilen med en 190-hästars V6-motor, automat och dragkrok, kan bilen endast registreras för två personer. Enklast löses detta problem genom att välja ett chassi med högre totalvikt. I detta fall maximalt 3 880 kilo, vilket är standard i Sverige. Den mindre motorn har dock tillräckligt med kraft för smidig framfart. Sprinterchassit är stabilt. 163 hästkrafter räcker för rask fart och automatväxellådan ger extra krydda i anrättningen. Skillnaden mellan denna bil jämfört med de som bygger på Fiat Ducato eller Renault Master med automatväxellåda är enorm. När dessa två bilars automatlådor funderar på nästa växel, har Mercedesväxellådan redan klarat av uppgiften. Samma gäller tvärtom när man ska sakta ner innan en korsning, speciellt om man bromsar och inte bara rullar. Mercedesen växlar ner nästintill omärkbart i jämförelse.
Även vridmomentet eller snarare bottenregistret i Mercedesen är i särklass jämfört med Fiaten. Fiats 130 hästars motor når maxvridmomentet på 320 newtonmeter vid 2 000-3 000 varv, då Mercedesens maxvridmoment på 360 newtonmeter startar vid 1 400 varv och fortsätter ända till 2 400 varv.
Motorbullret är måttligt och Rapido har kunnat sänka det ytterligare tack vare den integrerade konstruktionen.
Rapido 891 M
Grundpris: 768 500 kr
Testad bil: 805 240 kr
Basfordon: Mercedes-Benz 316 CDI Sprinter
Chassi: Sprinter orginal
Motor: 2,2 l 163 hk Diesel
Växellåda: 5-stegad automat
Längd/bredd/höjd: 752/235/282 cm
Axelavstånd: 4 325 mm
Körsäkerhet: ABS, ASR, ESP
Totalvikt: 3 880 kg
Tjänstevikt: 3 130 kg
Maxlast: 750 kg
Standardutrustning bl.a:
Truma Combi 6 EH, Passagerarairbag, förstärkt bakaxel, köksfläkt, myggnätsdörr och isolerad gråvattentank.
Tillval: Stödben, backkamera, automatisk växellåda och dubbelfönster i förardelens sidofönster.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.