Alla test av Niesmann Arto
Premiumfabrikatet Niesmann+Bischoff är kända för sin moderna design som gäller både utvändigt och invändigt. Särskilt efter 2013 när den moderniserade Arto (Fiat Ducato-chassi) visades och den skakade om hela branschen med sin sportiga design. Skillnaden mellan den tidigare generationen Arto och den nya var enorm när det gällde den yttre designen. Arto finns med flera olika planlösningar och bäddlösningar samt en uppsjö av olika textilval till inredningen. Senare följde samma imponerande ansiktslyftning av stora flaggskeppet Flair som byggs på Ivecochassit. Det är varianter på de två helintegrerade modellerna Arto och Flair som gällt i många år men 2016 kom en halvintegrerad Niesmann i form av Smove. Smove är tänkt att kombinera det bästa av två världar genom att vara smidig och pigg som en halvintegrerad att köra men lyxig att bo i som en helintegrerad linerhusbil. Niesmann+Bischoff ägs sedan 1996 av Hymergruppen och därmed sedan 2018 av amerikanska Thor Industries. Historiken bakom Niesmann börjar under 1950-talet när det var högkonjunktur i Tyskland och allt fler ville ut och resa. Så även Efriede och Hugo Niesmann som öppnade en butik för husvagnar kallad Niesmann KG. Det som blir grunden för det som 1981 blev husbilstillverkaren Niesmann+Bischoff. De modellnamn som funnits i företaget känns igen än i dagens NiesmannhusbilarClou (1981), Flair (1994), Arto (1998), Smove (2016)