Nästa artikel
Niesmann+Bischoff Arto 66 F
Elegant stil

Niesmann+Bischoff Arto 66 F

Publicerad 6 juni 2013 (uppdaterad 13 december 2013)
Niesmann+Bischoff är ett märke som koncentrerar sig på integrerade husbilar i premiumklassen. Tillverkaren har två modellserier, Arto och Flair. Vi provkörde nyheten Arto 66F. Vi gillar inredningen och främst sovrummet med garderoben som hissas upp ur dubbelsängen.

Niesmann+Bischoff, som togs över av Hymer 1996 tillverkas i tyska Polch. Det är ett märke som koncentrerar sig på två modellserier. Stora Flair som byggs på Iveco Daily och den mindre Arto som byggs på Fiat Ducato och Al-Ko:s bakchassi. Fabrikens årliga produktion ligger på cirka 450 bilar och man satsar hårt på detaljkvalitén i allt från väghållning till inredning. Modellerna består av sex olika planlösningar på Flair och 17 planlösningar på Arto. Vi provkörde den nya Arto 66 F-modellen där sovrum och toadel fått en ny utformning mot vad vi är vana vid från Niesmann.

 
När man stiger in i Arto 66 F och slår på ljuset i huvudkont­rollpanelen, känns inredningen tilltalande. Hela belysningen består av LED-teknik och utöver spotlamporna finns det gott om indirekt LED-belysning. En av dessa varnar snyggt för tröskeln mellan köket och sovavdelningen. Även Green Grass-panelerna som du bland annat kan se på väggen ovanför sängens huvuddel ger ett snyggare intryck. Inredningen känns högklassig med snygga träytor och högblanka vita överskåpsluckor. Det finns fyra bastextilier för sätena, ett mörkt och ett ljust tyg samt två skinnalternativ. Utöver det finns en omfattande inredningsvariation där textilierna kan bytas ut. Det finns massor av olika alternativ för att skapa en personlig inredningsdesign på tygerna.
 
Bilens bakre region visar att Arto 66 F är gjord för par som uppskattar ett sovrum som kan avskiljas från resten av bilen. Med skjutdörren stängd bildas en självständig enhet med sovrum, handfat, toalett och dusch. Toaletten och duschen finns i en avdelning intill sängen i det vänstra bakhörnet. Toalettstolen är placerad längst bak vilket gör att man får gå genom duschen för att komma dit. Duschen mäter 60x63 cm och ståhöjden är 196 centimeter. Belysningen består av fyra spotlampor. Mot bakväggen finns det förvaringsutrymmen. Utanför toa/dusch finns det L-formade handfatet omgivet av över- och underskåp. Utrymmet känns rymligare tack vare tre stora speglar och ett fönster. Det finns gott om förvaringsutrymmen i kommoden och även nedanför fönstret.
 
Dubbelsängen är placerad i det högra hörnet med ett utrymme vid fotändan på cirka 40 cm som gör det lättare att komma i och ur sängen. Den smartaste finessen i Arto 66 F är garderoben under sängens fotända. Under madrassen finns tre ”lock” med gröna stickers där det står ”tryck”. Genom att trycka på varsin enhet hissas de upp. Den upphissade garderoben har två hyllplan på sidorna och en hänggarderob med klädstång mellan dessa. Klädstången sitter 89 cm över garderobsgolvet och garderoben är 50 cm bred och 73 cm i djupled. Ovanför sängen som mäter 190x140 cm finns två spotlampor och två läslampor med skaft och en tvådelad Green Grass-belyst vägg (tillval). Stämningen höjs av indirekt belysning vid taket. Sitthöjden i sängen är 74 cm från madrass till golv. Sovrummet kan som nämnts tidigare stängas av med två skjutdörrar och dörröppningen är 86 cm bred och 182 cm hög.
 
Sovrummet tar upp en stor del av husbilens yta vilket betyder att resten av bodelen i Arto 66 F blir något begränsat. Köket är vinkelformat och bakom kockens rygg finns kylskåp-fryskombination med mikro ovanför. Kökets förvaringsutrymmen räddas av ett smart kastrullskåp med tre utdragbara näthyllor. Skåpet har ett djup på 80 cm. Den trelågiga spisen från Dometic är lyckligtvis utrustad med ett tvådelat lock då avställningsytorna i köket är begränsade. Luckorna i överskåpen är stadiga konstruktionsmässigt med mycket bra gångjärn och självstängande funktion. Överskåpens bredd är 165 cm och löper vidare över soffgruppen. Längre fram finns soffgruppen som rymmer sex personer om man snurrar runt framsätena. Soffan med de bältade färdplatserna har bra bredd på 105 centimeter. Den går i vinkel och sidosoffan är 109 cm bred, men eftersom sittdelen är djup och bordet stort är mellanrummet till den vändbara förarstolen aningen trångt. Takbädden är lätt att sänka ner efter att man fällt ryggstöden på framsätena. Avståndet från golvet upp till madrassen är 130 cm men endast 88 cm från sidsoffan. Det behövs därmed ingen stege. Taksängens mått är 130x190 cm och sitthöjden från madrass till tak är 69 cm.
 
Alla husbilar från Niesmann byggs med dubbelgolv. I dubbelgolvet har tillverkaren placerat färsk- och gråvattentankarna samt elteknik som därmed är frostskyddade. Svensksålda Niesmann har vattenburen värme från Alde som standard där även värmeväxlare för motor och motorvärmare ingår. Även markis och ett extra bodelsbatteri är standard i det som kallas Sweden Edition. Se faktaruta för fler saker som ingår i SE-varianterna. Artos kaross är av sandwichkonstruktion med väggpaneler av aluminium. Insidan av taket är aluminium och utsidan glasfiber på 1,5 mm. Isoleringen mellan panelerna är styrofoam (30 mm) och karossen är helt träfri. Karossen är stabilt byggd och det går att gå på taket. Vi noterar att aluminiumkjolen nedtill på karossen inte är dikt an mot karossen vilket lämnar visst utrymme för att snöslask samlas innanför på vintern. Det vi gillar allra mest med Arto 66 F är kvalitetsintrycket och en stilfull inredning som väcker habegär. Det finns även en imponerande mängd tillbehör och ett tillval vi rekommenderar är höjningen av totalvikten till 4 500 kg för att få bättre lastvikt. Standard 280 kg lastvikt är i minsta laget om man vill utrusta och packa sin bil. 
 
Garantierna imponerar med den 2-åriga fordonsgarantin förlängd med fyra år och därtill sex års täthetsgaranti där årlig kontroll ingår. Det finns även flera tilltalande detaljer som ytterligare höjer betyget. Väghållning och säkerhet är högt prioriterat med en vridstyv ramkonstruktion från Al-Ko, plus Niesmanns egna förstärkningar med dubbelgolvet. I fronten är Fiats krockskydd lämnat intakt till skillnad från många andra helintegrerade husbilar. Här finns även dubbla krockkuddar som standard och invändigt imponeras vi av de högklassiga snickerierna och bastanta handtag i dörrar och luckor. Exempelvis hygienutrymmets oerhört stabila, fyra cm tjocka dörr med stadiga gångjärn i bästa linerklass. Men smakar det så kostar det och Niesmann+Bischoff Arto 66 F betingar en bit över miljonen i inköpspris. 
Niesmann+Bischoff Arto 66 F

Baspris: 1 065 000 kr

Chassi: Fiat Ducato Heavy 42 H, 3,0 l, 177 hk, automatväxellåda
Längd/bredd/höjd: 6 996/2 300/2 950 mm
Hjulbas: 3 630 mm
Totalvikt: 3 500 kg (4 500 kg tillval)
Tjänstevikt: 3 220 kg
Max last: 280 kg (1 280 kg tillval)
Släpvagnsvikt: 2 000 kg
Garantier: 6 år fordonsgaranti, 
3 år vagnskadegaranti, 3 år vägassistans, 6 år täthetsgaranti.
Ingår i Sweden Edition: Dubbla airbags, ac i förardelen, aluminiumfälgar, extra bodelsbatteri AGM 80 Ah, farthållare, friskluftsventilator i takluckan ovan köket, trädekor på instrumentpanelen, ALDE vattenburen värme, markis, myggnätsdörr, SOG toalettavluftning, värmeväxlare med motorvärmare, Truma Secumotion säkerhetsvakt med Duomatic.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.