Idén till Zipforce 2016 föddes när Måns Bengtsson pendlade till jobbet och ville slippa parkera en dyr elcykel utanför. En liten elmotor som skulle vara enkel att ta loss från trampcykeln och bära med sig i väskan var tanken.
Fyra år senare lanserade han sin elcykelmotor som tillverkas i Lagan i Småland.
Jag testade påhängsmotorn Zipforce i premiumversionen ”Distance” på min årsgamla Crescent Salto. Monteringen av Zipforce är enkel, beskrivningen var pedagogisk och tydlig. Särskilt ihop med filmklippet på Zipforce’s hemsida. Alla fästpunkter och skruvar finns i förpackningen och den passar på de flesta av marknadens trampcyklar. Zipforce är elmotor och batteri i ett. Den funkar för fram- eller bakhjulsmontering och en drivrulle ligger an mot däcket.
Man fäster en trampsensor med ett litet gummiband runt ena tramparmen och den känner av när man trampar. Då driver motorn. Sensorn fungerade perfekt. Så även elmotorn.
Zipforce är allra lämpligast för den som har en bra trampcykel eller kanske inte vill transportera tunga och dyra elcyklar på cykelstället.
Det är hyfsat enkelt att knäppa på och av enheten och ta med för laddning. Den har ställbar hjälpkraft, hastighet och även inbyggd belysning och USB-uttag för laddning av telefon. En mycket bra mobilhållare finns som tillval och Zipforce app med hastighetsmätare, distans och flera inställningar fungerade utmärkt.
Effekt: 250W
Batteri: 16 Ah/350 Wh
Laddtid: 4 tim
Toppfart: 25 km/h
Räckvidd: 70 km
Färg: Svart eller silver
Vikt: 2,9 kg
Webb: zipforce.se
Pris: 7990 kr
Montering | 5 |
Köregenskaper | 4 |
Kvalitetskänsla | 4 |
Teknik | 4 |
Kostnad | 3 |
Betygsskala 1–5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.