Vi lockades av möjligheten att åka tillsammans på cykelbanor. Därför valde vi en moped klass 2. NIU har bra kvalitetskänsla, men priset är därefter. Att sitta två har fungerat bra för oss, men vi ser lite komiska ut där vi susar fram.
I branta uppförsbackar går det i joggingfart och mer än en gång har vi blivit omcyklade av racercyklar. Men oj vad bekvämt och härligt det är att åka runt på det här sättet. Den är också lätt att lasta, vi har testat att ha med den i husbilsgarage men också i en plåtis.
En stor fördel med elmoped är att de är så rena jämfört med bensindrivna moppar. Förvaringen i plåtisar är ju i ”sovrummet” och där vill jag inte ha bensin- och avgaslukt.
Vi har en topbox (tillval). Det lilla facket under sadeln rymmer bara låskättingen. Motorn har två effektlägen och passageraren har utfällbara fotpinnar. Förarens golv är bra till shoppingkassar och där finns en krok till kassen. Drickahållare och USB-uttag likaså. NIU har även en app och inbyggd GPS-positionering. En stor fördel är att batteriet enkelt lyfts ur och laddas på annan plats. Litet minus för de små 10-tumshjulen. Storasyskonet 45 km/h-varianten har större hjul.
Allra mest imponeras vi ändå av räckvidden. Gång på gång under det år vi nu ägt moppen. Det går lätt att åka från husbilen någon mil till ett centrum och upptäcka storstäder på två hjul. Vi var lite oroliga under senaste Göteborgsresan där vi trots heldag med vilsekörningar i stan – med lätthet tog oss tillbaka till Lisebergs ställplats! (Görlång uppförsbacke!) Trots två personer med matkassar hade vi ändå 40-50 % kvar i batteriet.
Effekt: 1 kW
Batteri: 31 Ah, 18650 Lithium Ion, 48V
Motor: Bosch
Laddtid: 7 tim
Toppfart: 25 km/h
Räckvidd: 80 km
Färg: Svart eller silver
Vikt: 60 kg
Maxlast: 160 kg
Webb: niu.com
Pris: 29 995 kr
Köregenskaper | 3 |
Hanterlighet | 5 |
Kvalitetskänsla | 4 |
Teknik | 4 |
Kostnad | 2 |
Betygsskala 1–5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.