En halvintegrerad bil med nedsänkbar säng sällar sig nu till Knaus modellprogram. På bilens tak finns en vågformad upphöjning och framför den ett stort öppningsbart takfönster. Namnet Sky Wave passar bilen som hand i handske.
Sky Wave finns i tre utföranden. 650 MF, 650 MG och 700 MQ. Bilen vi har fått chansen att provköra är den sistnämnda. De två 650-modellerna är identiska vad det gäller yttermått. 700 MQ är med sina 750 centimeters längd drygt halvmetern längre. Axelavståndet är 90 centimeter längre på 700 MQ och har som standard Fiats 130 multijet motor på ett bredspårigt lågprofilschassi. Bilen är väldigt lättkörd och stabil, även på de hala och knöliga vägar denna provkörning utfördes på. Ljudisoleringen är relativt bra, inget knirr eller knarr.
Till skillnad från sina något mindre syskon har vår bil separat toa och dusch och kan betraktas som den luxuösa av de tre.
Entrédörren i är 59 cm bred och fönsterlös. På insidan av dörren finns två förvaringslösningar. En låda som passar utmärkt till en skräppåse, praktiskt nåbar utifrån när dörren är uppställd.
Ovanför soplådan finns ett fack som är idealiskt för ett par ficklampor. Omedelbart till vänster, utifrån sett, finns ett högskåp som rymmer bland annat kylskåpet. På sidan av skåpet sitter en 17 centimeter bred spegel. Om man pressar sig mot dörren kan man se sig själv från topp till tå. Bredvid spegeln sitter två tätt sittande krokar för ytterkläder.
Under kylskåpet finns ett skåp med endast ett monterat hyllplan som passar för förvaring av skor eller andra större saker. Hyllplanet når nämligen inte till skåpets bakkant, småsaker kan lätt trilla ned.
Under ”skohyllan” finns elcentralen något malplacerad, den stjäl ett lätt åtkomligt utrymme. Ovanför kylskåpet finns en lucka som döljer en utfällbar tv-arm. Den är ett tillbehör som känns givet. I utfällt läge hamnar tv:n mitt i vagnen och kan vridas mot antingen sittgruppen eller dubbelsängen bak. Praktiskt och smart!
Kylskåpet är på 110 liter och har ett uttagbart frysfack. Ett kylskåp på 189 liter finns att få, men då ryker skohyllan under. Mitt emot kylskåpet finns det vinkelformade köket. Köksbänken är av laminat som påminner om ljus marmor och under det 80 centimeter breda fönstret är den trelågiga raka spisen placerad. Det ger en tacksam arbetsyta framför spisen med diskhon till höger. Hon är rund och mäter 38 centimeter i diameter, Både spisen och hon har uppvikbara glasskivor vilket ökar flexibiliteten. Köket är 110 centimeter långt, 94 centimeter högt och 62/83 centimeter djupt. Det saknas köksfläkt och belysningen under överskåpen består av två spottar. Överskåpen är 53 centimeter breda och 32 centimeter djupa och höga. Det ena delas av av ett hyllplan medan det andra är helt rent med framdragen el, som gjort för en mikrovågsugn. Under köksbänken finns ett 60 centimeter djupt skåp med hyllplan och bredvid det finns tre utdragbara lådor i skåpet under hon. Soppåse får man stoppa i lådan på entrédörren. Ett väl fungerande trevligt kök med gott om förvaring.
Golvet i bilen har olika nivåer. En nivå vid köket, en vid sittgruppen och utanför toa/dusch samt den högsta vid sängarna.
Det är högt i tak i hela bilen förutom vid sängen, där får jag med mina 170 cm böja en aning på knäna. I nivåskillnaden vid sittgruppen och den bakre delen finns infälld golvbelysning som är mycket behjälplig nattetid.
De olika nivåerna komplicerar städningen en aning men passningen är väl utförd så eventuell smuts är förhållandevis lätt att få bort.
Knaus 700 MQ har en mittmonterad säng längst bak som flankeras av höga garderober på respektive sida. Ovanför sängarna finns ytterligare två skåp och under sängen finns två fack varav ett har förbindelse med garaget. I sovdelen finns två takluckor och ett fönster på vardera långsidan, samtliga med mörkläggning och insektsnät. Kontakter, både 230 och 12v, finns det gott om. Sängen kan skjutas upp en aning mot väggen för att ge skönt rygg- och nackstöd under lässtunden.
Fullt utdragen är sängen 190 centimeter lång och 140 centimeter bred. Eller, den är 140 centimeter vid huvudändan, mätt 150 cm ned på sängen är den 110 centimeter bred. Med sängen fullt utdragen och toa och duschdörrar stängda får man kliva över sängen om man ska komma till garderoberna.
Detta med separat dusch och toalett känns som en kompromiss i denna bil.
Kompromissen innebär att det blir lite knapert med svängrum på toan. Toalettens dörr är av plast men ser ut som metall. Den är av jalusimodell och är vågformad. Jag får precis plats med mina ben i ”vågen”.
Om jag ska utföra alla de moment som ett toabesök innebär, fungerar toaletten bäst med öppen dörr. Nu finns det i och för sig en rumsavdelare mellan sov/toa/dusch och resten av bilen så man kan dra för den vid behov. I taket finns en liten öppningsbar taklucka med myggnät. Toaskåpet har ingen knopp, man trycker helt enkelt på luckan. Toalettstolen är en Dometic med toaskål av sanitetsporslin.
Bredvid toastolen finns ett runt handfat med en kran som känns lite för lång, den rinner inte ned i mitten av handfatet så det finns risk för spill. Det är likadan matta på toan som i resten av bilen.
Toaletten känns totalt sett riktigt fräsch och rent visuellt känns det naturligt att ha skjutdörren öppen, vilket underlättar framkomligheten.
På motsatt sida finns duschen som har en fyrdelad dörr i frostad plast som fälls ihop och säkras med ett vred på ena sidan och en enkel knäppning på andra. Dörren hålls ihop med magneter vid användning, en lösning som känns lite riskabel. Dörren når inte ända upp i tak så här finns en läckagerisk. Duschen är helt ok utrymmesmässigt men utseendemässigt är det inte lika kul att ha den öppen.
Snickerierna går i en varm träton som kallas appleblossom. Knoppar lister under skåp och detaljer är i krom eller borstad aluminium. Vissa är av plast eller kompositmaterial. Det finns tre olika textilpaket att välja på och i vår bil kallas det Nevada. Färgerna beige, grått och vitt, funkar bra med övriga material i bilen.
Sittgruppen består av en soffa direkt in till höger från entrén och en soffa som utgör färdplatserna. Man sitter ganska rakt i ryggen i färdsoffan men stoppningen känns bra. Jag sitter skönt. Bordet är rejält och ger ett solitt intryck. Med stolarna i hytten vända kan sex personer sitta bekvämt och mysa.
Vill man duka upp ordentligt får fyra till fem personer plats. Det finns visserligen en oval förlängning av bordet som går svänga ut, men den är inte tillräckligt stor för att sex personer ska kunna äta sin middag här.
För en billig penning kan man köpa till några bitar som förvandlar sittgruppen till en säng. Om det nu behövs? Ovanför sittgruppen finns nämligen en nedsänkbar säng. I uppfällt läge utgör sängens botten innertak med två infällda lampor. Längs sängens kortsidor är skåp fästa och i dessa finns fyra LED-lampor undertill. De tänds genom att man trycker på dem. Sängen sänks ned via en väldigt barnsäkrad panel ovanför entrén där för övrigt manöverpanelen för de flesta system i bodelen finns. När sängen fälls ned följer skåpen samt all belysning med. Den ersätts av ett lysrör i taket ovanför sängen.
Bädden nås enkelt via en stege och de som vistas här skyddas av nät på vardera sidan. Sittgruppen blockeras med sängen nedfälld, men inte köket eller entrén, något som ofta händer med denna typ av nedsänkbara takbäddar.
Sängen är 140x200, i huvud och fotända smalnar den av till 105 centimeter. Man ligger riktigt bra i sängen och den stora takluckan ovanför förarplatsen och upphöjningen av taket, vågen, gör att det känns riktig luftigt. Här skulle jag gärna väckas tidigt en sommarmorgon av varma solstrålar. I utrymmena ovanför hytten finns det gott om förvaring för exempelvis kuddar och täcken eller andra lätta saker.
Exteriört täcks bilen av slät vit plåt och blå och grå slingor letar sig fram längs bilen. Med lite fantasi kan man hitta olika mönster med hjälp av dem, min son hittade en fisk som gapar, jag ser en våg. Det genomgående lastutrymmet är uppvärmt och nås via luckor från båda sidor. Måttet på luckorna är 60x75 centimeter men utrymmet innanför sväller till 84x88 centimeter. Man kan med andra ord få in en 80 centimeter bred bordsskiva genom att luta den en aning när man för in den genom luckan. Cyklar måste vara av kompaktmodell för att få plats i garaget men rimligtvis kommer denna modell att utrustas med cykelhållare baktill av de som vill ha med sådana.
Prismässigt konkurrerar modellerna väl med andra märken. Att säga vad en husbil kostar är nu för tiden dock inte det lättaste. Det finns så många olika paket och tillbehör att välja mellan så det slutgiltiga priset till sist blir en förhandlingsfråga.
Till Knaus Sky Wave får man till exempel köpa till ett Sky Wave-paket för att få det för modellen så karakteristiska takfönstret. Bilens baspris är 669 000 kronor. Men förmodligen köper ingen den i det utförandet. För att få ut det mesta av bilen väljer nog de flesta Sky Wave, Fiat- och Plus-paketen (med tv-armen) till sin bil. Med de paketen inräknade hamnar man på drygt 720 000 kronor.
Knaus Sky Wave är en lyckad kombination av praktisk elegans och snygg design som förmodligen tilltalar en hel del köpare runt om i landet.
Vilka är den då riktad till? Jag tror inte en barnfamilj väljer denna modell. En traditionell alkov fungerar kanske bäst för dem. För ett par som vill ha gott om svängrum och gärna tar emot besök lite då och då är nog denna modell värd att titta på. Dessutom kan båda sova i varsin dubbelsäng om de vill, och detta utan att ha den stora alkovbubblan som ständig följeslagare. &
Mikael Galvér (text och foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.