Nästa artikel
Transfagarasan, kanske världens vackraste väg
RUMÄNIEN

Transfagarasan, kanske världens vackraste väg

Publicerad 27 december 2018 (uppdaterad 28 december 2018)
Östra Europa är lite som jungfrulig mark. Här väntar fantastiska naturupplevelser och Rumänien är inget undantag, speciellt inte i Karpaternas bergslandskap med bland annat Drakulas Slott.

I Karpaternas vindlande bergslandskap hittar vi den, Transfagarasans bergsväg. Här är skönheten norm. Fantastiska vyer. Mytiska slott. Historiska vingslag. Visst, inget för de allra största ekipagen, även om bussar kör hela vägen upp, men sluta inte läsa för det, inte heller för att du inte gillar bergsvägar. För vi ska ta dig med till en väg som rankas som en av världens mest spektakulära. Trots att så få känner till den.

Bergskedjan heter Fagaras. Trans skulle lika gärna stå för sinnestillståndet man får vid överfarten. I exakt nio mil vindlar sig vägen med nummer 7C med sina hårnålskurvor genom ett sagolikt landskap även om vägnumret går en bit till. Möjligen känns det angränsande området Transsylvaniens alper som mer känt, men här är vi i området som binder samman Transsylvania med Muntenia.

Transfagarasans bergsväg börjar i Bascov nära Piteçti, följer dalgången skapad av floden Argea ner mot Cartisoara i Olt-dalen där vägsträckan tar slut. Det här är ingen turistmagnet. Än. Men det borde det vara. För i östra Europa finns betydligt mer än fattigdom. Här väntar fantastiska naturupplevelser som få hunnit se. Du kommer att få uppleva miljön i lugn och ro. Här är hastighetsgränsen låg, med 40 km/t hinner man se.

Vi blickar upp mot himlen. På 2 134 meters höjd tar bergen i Transfagarasan slut och himlen tar vid. Nej, den här naturen finns inte vid Svartahavskustens, för svenskar mer välkända, platta landskap där solgasset avnjuts i en prisvärd miljö. För i Rumänien är det mesta billigt. Minimilönen är drygt 200 euro per månad. Vanliga löner ligger runt 500. Allt kostar därefter, i synnerhet om du undviker turistorterna vid havet.

Som alla andra bergsvägar, eller alpvägar som fler säger, är vi högt upp. Det innebär också att klimatet är kyligt för att inte säga kallt. Här härjar kung Bore närmast ostört under vintern som varar mot midsommar. Ibland ännu längre. Detta samtidigt som Svartahavskusten har 35 grader. Att Rumänien har så skilda klimatzoner kan säkert komma som en överraskning för många. Men skillnaden är minst lika stor som mellan Treriksröset och Smygehuk.

Efter Curtea de Arges börjar stigningen och vi kör genom dalen runt floden Arges River. Strax kommer vi genom den sista byn, Capataneni, där vi hittar avtagsvägen mot slottet Poenari Castle som tillhörde Dracula Vlad III, även om det här är inte slottet Bran som allmänt är känt som Draculas slott. Vlad var inte direkt charmig utan gjorde sig känd för att vara en riktig tyrann. Han påstås ha spetsat, torterat och bränt 100 000 människor som gjorde saker som misshagade honom även om historian är mer djupgående än så i sin kamp mot det Ottomanska riket. Som den tyrann han var fick han ge namn till Bram Stokers välkända novell Dracula från 1897. Det är definitivt värt de 1 480 trappstegen för att nå slottet.

Längre norrut kör vi över den 165 meter höga dammen Vidraru Lake som vid byggandet räknades som den femte största i Europa och den nionde största i världen. Den sjö som därmed skapades är 305 meter lång och innehåller 465 miljoner kubikmeter vatten. Dammen byggdes för att skapa ett vattenkraftverk.

Vi fortsätter förbi spektakulära vattenfall och fantastiska vyer till tunneln som är den högsta punkten vid sjön Balea Lac. Tunneln är den högst belägna i Rumänien och den förbinder Transsylvania och Walachia. På vägen ner blir vyerna än mer spektakulära, den norra delen rankas som den vackraste och det är lätt att hålla med om. Längre ner når vi Cartisoara med sitt cisterciensiska kloster. Dessa höjdpunkter till trots är den stora upplevelsen naturen och vyerna. 

Det var ingen lätt väg att bygga och historian runt dess tillkomst är lite speciell. Rumänien, trots att det var en hård kommunistisk diktatur, präglades även av nationell stolthet. När Sovjetunionen invaderade Tjeckoslovakien 1968 reagerade Ceausescu trotsigt med att öka försvaret och vägen, som byggdes mellan 1970 och 1974, tillkom för att öka försvarsförmågan. Det gick åt 6 000 ton dynamit och 40 militärer som beordrades till bygget omkom vid passagen på norra sidan och där är vyerna hisnande. Kanske de allra vackraste efter Transfagarasans bergsväg.

Kolla in vårt restips till Grekland via Baltikum. Där får du massor av tips på besöksvärda platser. Första delen av resan kan du använda för att ta dig till Rumänien som inte ligger så långt bort.

Foto: MaxPixel

Foto: Sergiu Tot

Foto: Pixabay

Foto: Visit Romania

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.