Vi börjar med den laddare som själv känner av plus och minus. Tekniken som CTEK använder sig av kallas APTO™och är den enklaste laddaren någonsin att använda. Laddar man ner en appkontroll får man tillgång till fler funktioner.
Med APTO-tekniken känner laddaren automatiskt igen vilken typ av batteri man använder och levererar sedan automatiskt ett anpassat laddningsprogram som visar hur lång tid det är kvar tills batteriet är laddat, all information som behövs syns tydligt på en display. Det finns inga knappar att trycka på eller lägen att välja bland, det är bara att ansluta laddaren till valfritt 12 V-batteri och laddningen sköter sig själv. Tack vare de polaritetsfria klämmorna behöver man inte ens bry sig om vilken klämma som ska sitta var vilket gör det omöjligt att koppla fel. Klämmorna är även gnistfria, så det gör inget om de nuddar varandra. Enklare går det knappast att konstruera en batteriladdare.
Med hjälp av den Bluetooth®-aktiverade appen kan man välja vissa funktioner som ”recond” för att återställa och rekonditionera batterier, "wake up” för litiumbatterier med underspänningsskydd eller för att återuppliva mycket urladdade blysyrabatterier samt ”supply” för att göra CS ONE till en användbar 12 V-strömförsörjning. Det går även att övervaka spänningen och amperen som laddaren levererar. Inbyggd temperaturavkänning justerar automatiskt utspänningen i både kalla och varma förhållanden för snabbast och säkrast laddningstid.
Den andra laddaren heter CS-Free och lanserades i våras och fick snabbt pris av Auto Express som årets produkt. Den beskrivs av CTEK som världens första multifunktionella portabla batteriladdare och har en mycket praktisk funktion, den behöver inte vara ansluten till ett eluttag för att kunna ladda ett batteri. Nytt nu är att den, utöver via ett 230-voltsuttag, går att ladda med en solpanel som finns som tillbehör vilket gör att man blir helt oberoende av eluttag. Inte minst för vinterförvaring är den här modellen mycket användbar eftersom många som vinterförvarar inte har tillgång till elektricitet där husbilen står uppställd. Laddaren behöver bara 15 minuter för att ge så mycket ström till ett helt urladdat batteri att bilen går att starta.
Laddaren analyserar automatiskt batteriets tillstånd och räknar ut det säkraste sättet att ge tillräckligt med ström för att starta fordonet. Till skillnad från de flesta produkter för starthjälp känner CS Free av batteriets tillstånd och ger bara den laddning som behövs för att fordonet ska kunna starta. Den är en 12 V strömbank för din bil eller något annat fordon och den är helt säker för batteriet och fordonets elektronik.
Solar panel charge kit på 60 W är framtagen för att passa med CS-Free. Panelen levererar solenergi så att man kan ladda eller till och med driva CS Free var man än är. Den vikbara panelen är tillverkat av extra tålig glasfiber och ansluts till CS Free med en medföljande snabbkoppling. Konstruktionen gör det enklare att ladda och underhållsladda ett fordons batteri eller ladda portabel teknik som smarttelefoner, surfplattor och bärbara datorer, även när du inte är i närheten av ett eluttag på ett enklare sätt än med fastmonterade solpaneler. Solpanelen har intelligenta och effektiva kiselceller med en specialutvecklad säkerhetslåda så att kitet ger exakt rätt mängd ström och batteriet och andra tillkopplade enheter skyddas från överspänning. Solpanelen är vattentätt och väderbeständig, vikten är 4,0 kilo och måtten 815 x 537 x 20 millimeter.
I synnerhet för de som fricampar är solpanelen mycket praktisk, man behöver aldrig oroa sig för att stå med tomt batteri eftersom laddaren hela tiden kan fyllas på via solpanelen på ett väldigt enkelt sätt.
Här hittar du ytterligare information om solpanelskittet (3 295 kronor), CS-Free (3 295 kronor) och CS-One (ännu ej prissatt).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.