Nästa artikel
CTEK fick hedersuppdrag för laddning på OS
NYHETER

CTEK fick hedersuppdrag för laddning på OS

Publicerad 21 februari 2018 (uppdaterad 21 februari 2018)
Vinter-OS börjar närma sig sitt slut, men visste du att samtliga ambulanser som använts under evenemanget använder sig av svensk teknik från Vikmanshytte-baserade CTEK? Vi lyssnade med dem hur man på bästa sätt hanterar laddningen av bodelsbatteriet i samband med de nya smarta generatorer som euro 6 bilar har.
Med all elektronik i moderna ambulanser ställs höga krav på fordonets strömförsörjning. Ett problem är att hålla batterierna laddade för maximal kapacitet och livslängd. Att låta motorn gå på tomgång är ett sätt men det är både kostsamt och inte så snällt mot miljön. Det är därför nödvändigt att använda sig av batteriladdare för att säkra att elektroniken i ambulansen fungerar vilken får ström av ett sekundärt batteri. I det här sammanhanget kan man jämföra det med ett bodelsbatteri i en husbil.

Ambulanserna vid OS i Pyeongchang har utrustats med CTEK’s ombordladdare D250SA, energihanteraren SmartPass 120 och laddaren XS25000. Med dessa produkter säkras att det sekundära batteriet alltid är laddat, för att kunna köra exempelvis hjärtstartare, EKG, syrgasapparat, kommunikationsutrustning, kyl för läkemedel, med mera – potentiellt livsnödvändig utrustning.

– Moderna ambulanser är beroende av en mängd elektronik, vilket ställer höga krav på strömförsörjningen från fordonets sekundära batteri. Att fått förtroendet under Olympiska Spelen är ett hedersuppdrag, och ett kvitto på våra lösningars höga kvalitet, säger Marcus Bjurman, Global Sales Manager på CTEK.

En liknande lösning används även sedan en längre tid av ambulanser i London. Då även med extra laddningsförmåga via solceller.

Detta är av intresse även för husbilsägare då de allt tuffare kraven på avgasutsläpp skapar nya problem vid laddning av bodelsbatteriet. Orsaken är de nya förutsättningar som de nya smarta generatorerna skapar men även nya miljösparande funktioner som att motorn stängs av vid stopp som vid rödljus har betydelse.

De nyaste husbilarnas startbatterier laddas numer inte riktigt fullt, det laddas bara till 85 procent. Även med det standardvisa reläet mellan de olika batterierna innebär det att bodelsbatteriet laddas sämre än fordon i äldre euro-klasser. Det här berättar Marcus Bjurman som jobbar på CTEK när vi hör med dem om deras syn på hur man bör hantera laddningen på nyare husbilar. Resonemanget är även giltigt för äldre husbilar även om de ofta inte har de nya så kallade smarta generatorerna.

De nyaste generatorerna är konstruerade för att gå så lite som möjligt och har vad som beskrivs som variabel laddning, något som ger helt nya förutsättningar. En av anledningarna till att startbatteriet inte laddas fullt är bromskraftsåtervinning vilket används för att få ner bränsleåtgången. Marcus berättar att man numer inte kan räkna med att bodelsbatteriet är fulladdat ens efter 50 mils körning.

För att råda bot på detta ersätts reläet av en enhet som kallas dcdc vilken skiljer batterierna åt och ser till att bodelsbatteriet får laddning från generatorn tills det är fullt. Det finns motsvarande system från många leverantörer men CTEK menar att deras nya enhet D250SA kan betecknas som nästa generation av dcdc som känner av om tändningen är på eller av och styr fler funktioner som temperaturreglering av batteriet för över och underladdning. CTEK menar att fordonstillverkarna istället använder sig av en enklare lösning med ett relä och därigenom förlitar sig på att husbilen kopplas upp till extern ström då bodelsbatteriet laddas den vägen.

Då solpaneler blir allt vanligare framhåller Marcus att CTEK:s lösning har inbyggd solcellsregulator vilket gör att batteriet laddas effektivt även när man står still. Denna nya lösning ersätter skiljerelä, solcellsregulator och batteriladdare och Marcus säger att detta är en unik funktion som ger laddning från både generator och solpaneler även under färd.

Orsaken till att batteriet bör hållas fulladdat är den kemiska process som kallas sulfatering startar vid 12,4 volt, tidigare än man upplever problem med strömförsörjningen. Sulfateringen försämrar batteriets kapacitet både när det gäller att ta emot laddning och avge ström förutom att batteriets livslängd förkortas, särskilt om dessa perioder är långa.

I synnerhet om man kompletterar husbilen med solpaneler menar Marcus att det finns anledning att uppgradera även den laddningstekniska enheten. Prisnivån på de delar som behövs ligger på dryga 3 000 kronor och detta gör att bilen blir betydligt mindre sårbar för att få tomt bodelsbatteri och att man inte alltid behöver ha tillgång till extern ström.

Och ett bättre kvitto på systemets bra funktioner än att CTEK:s laddare valdes av OS-ambulanserna går knappast att få, menar Marcus.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.