Teknikutvecklingen på området går mycket snabbt och den här gången låg fokus på hur utvecklingen av självkörande fordon kommer att påverka stad och samhälle. Frågor som relaterades till det var delvis säkerhet, ägande, kapacitet, juridik och miljö.
På träffarna deltar både näringsliv och akademi och syftet är att skapa en grogrund för samverkan genom att gemensamma forsknings- och utvecklingsprojekt initieras. Tanken är även att nya kontakter etableras och att forskningen får insikt om relevanta frågeställningar.
– Autonoma fordon är väldigt viktigt och spännande för oss, kapacitetslösningar är något som verkligen ligger i framkant, säger Tomas Svensson, forskningsdirektör på VTI.
Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på VTI, är nyutsedd till särskild utredare när det gäller introduktion av förarstödjande teknik samt självkörande fordon på väg. Det är en statlig utredning inom SOU (Statens offentliga utredningar) som leds av Jonas Bjelfvenstam. Utredningen ska komma med förslag på regeländringar för att underlätta försök med självkörande fordon. Den första delen av uppdraget ska lämnas den 1 april 2016. I den analysen ska till exempel behoven av regeländringar för försöksverksamheter presenteras. Men även olika ansvarsfrågor, vem som till exempel är ansvarig vid en olyckshändelse samt hur trafiksäkerheten ska kunna säkerställas.
– Trafiksäkerhetsaspekten relaterat till trafikanter, fordon och infrastruktur ska analyseras, säger Jonas Bjelfvenstam.
Den andra delen av uppdraget kommer att behandla vilka regelverk som påverkas och kan behöva förändras vid införande av självkörande fordon. Utredningen ska också analysera problem och möjligheter. Den analysen ska lämnas den 28 november 2017.
Det tredje och sista mötet i ämnet självkörande fordon hålls i april.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.