Under ett besök på ett motormuseum i USA stötte vi på husvagnen Unadilla byggd 1937. På samma museum hittade vi även Buffalo Bills vagn samt världens största ånglok.
Husvagnen Unadilla från 1937 var en smäckert pilformad husvagn byggd för fyra personer med flera inslag som kan verka före sin tid. Förutom väggar av masonit och en hyfsad isolering hade den en inbyggd vattentank med påfyllning utifrån samt dubbelverkande vattenpump. Dessutom en spis med fyra brännare, ventilerat toalettrum och innerbelysning som klarade både batteridrift och landström.
Här fanns även en garderob som var så hög att långrocken kunde hängas där samt högst upp en hatthylla för både dam- och herrhattar samt en spegel på garderobsdörren.
Sist men inte minst levererades vagnen med en radioapparat, men så var priset för denna lyxvagn hela 790 dollar. En ansenlig summa på den tiden.
Vagnen på bilderna fick smeknamnet ”Tillie the Trailer” och köptes av familjen Bailey som hade den i två generationer. När vagnen pensionerades 1970 hade den rullat över 100.000 kilometer bakom familjens Oldsmobile á 1935. Skicket på vagnen är imponerande, kanske tack vare att väggarna är gjorda av det för tiden supermoderna materialet masonit. Formpressat träfiber gjordes för Europas del i Rundvik i Västerbotten men USA hade egen tillverkning. Utvändigt målades Unadilla med en skyddande aluminiumfärg som kanske också bidrog till viss hållbarhet mot väder och vind...
Elva år efter Unadillas födelse rullade 1948 Sveriges första fabrikstillverkade husvagn ut från Sörby Mekaniska Verkstad utanför Örebro.
Här fanns även en garderob som var så hög att långrocken kunde hängas där samt högst upp en hatthylla för både dam- och herrhattar samt en spegel på garderobsdörren.
Sist men inte minst levererades vagnen med en radioapparat, men så var priset för denna lyxvagn hela 790 dollar. En ansenlig summa på den tiden.
Vagnen på bilderna fick smeknamnet ”Tillie the Trailer” och köptes av familjen Bailey som hade den i två generationer. När vagnen pensionerades 1970 hade den rullat över 100.000 kilometer bakom familjens Oldsmobile á 1935. Skicket på vagnen är imponerande, kanske tack vare att väggarna är gjorda av det för tiden supermoderna materialet masonit. Formpressat träfiber gjordes för Europas del i Rundvik i Västerbotten men USA hade egen tillverkning. Utvändigt målades Unadilla med en skyddande aluminiumfärg som kanske också bidrog till viss hållbarhet mot väder och vind...
Elva år efter Unadillas födelse rullade 1948 Sveriges första fabrikstillverkade husvagn ut från Sörby Mekaniska Verkstad utanför Örebro.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.