Med all den teknik som nya bilar förses med finns ständigt en armada med rullande mätstationer på våra vägar och den vill nu Trafikverket utnyttja i allt högre utsträckning. Tekniken är inte ny men nu utvidgas den försöksverksamhet som bedrivits regionalt för att förbättra halkbekämpningen på vägarna och spara pengar. I stället för att skicka ut speciella bilar som mäter, bromsar och testar så tas nu data från fordon som kör på vägen genom ett samarbete med Volvo Cars som levererar anonymiserad data.
Det handlar om att myndigheten får ta del av information från vanliga bilar om hur väglaget ser ut, säger Christian Eriksson, enhetschef vägunderhåll på Trafikverket till SR.
Med hjälp av tekniken minskar behovet av både salt- och sandmaterial då det används där det behövs bäst men det innebär även att det blir lättare att upptäcka mindre platser i behov av halkbekämpning. Det blir också möjligt att på ett bättre sätt kunna förutsäga var halka kan uppstå.
Tekniken har tidigare använts i Mälardalen och Västsverige men nu utökas projektet i området kring Luleå där Trafikverket får information om väglaget från vanliga bilar som är uppkopplade mot nätet och på så sätt kan skicka över information.
Systemet ska finnas i hela landet om ungefär sex år beräknas då minska kostnaderna för halkbekämpningen med runt 60 miljoner.
– Upp till 10 eller 15 procent av den kostnaden vi har för halkbekämpningen kan vi spara då. Det kan röra sig om 60 miljoner per år om allt faller väl ut, säger Christian Eriksson, chef för vägunderhåll till SR.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.