Tillverkning av batteri till elbilen Audi e-tron i en fabrik i Bryssel som sägs vara närapå klimatneutral.

Nästa artikel
Tillverkas miljöbilar på ett hållbart sätt?
NYHETER

Tillverkas miljöbilar på ett hållbart sätt?

Publicerad 11 september 2019 (uppdaterad 11 september 2019)

Tillverkning av batteri till elbilen Audi e-tron i en fabrik i Bryssel som sägs vara närapå klimatneutral.

Snart utses Miljöbästa Bil 2019 men miljö- och klimatpåverkan kan vara större vid biltillverkningen än vid körningen under bilens hela livstid. Därför har Gröna Bilister bett generalagenterna om livscykelanalyser av tillverkningen för alla nominerade modeller. Svaren redovisas i en ny rapport.

Är de miljövänliga elbilarna så miljövänliga som vi tror? Den fråga ställer sig Gröna Bilister som har nominerat 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019. I rapporten Miljöbästa Bilar 2019 redovisas faktauppgifter om alla dessa bilmodeller, bland annat klimatpåverkan vid tillverkning och skrotning. Denna klimatpåverkan beräknas utifrån en schablonmodell som enbart tar hänsyn till bilens vikt och typ av drivlina.

– Det är allmänt känt att en elbil påverkar klimatet mer vid tillverkningen än en bil med förbränningsmotor, säger Gröna Bilisters generalsekreterare Martin Prieto Beaulieu. Det beror främst på att det krävs mycket energi för att tillverka elbilens stora batteri. Men potentialen till förbättringar är stor, och flera tillverkare satsar nu på ”klimatneutrala” elbilsfabriker.

Gröna Bilister har bett generalagenterna att skicka deras egna livscykelanalyser (LCA) av alla bilmodeller som är nominerade. Dessa LCA gör det möjligt att visa en modellspecifik tillverkaruppgift på klimatpåverkan vid tillverkning och skrotning och jämförs med Gröna Bilisters egen schablonsiffra.

Responsen från generalagenterna har varit blandad. Renault har till skickat en fyllig LCA för elbilen Renault Zoe. Audi bidrar med en LCA för gasbilen A3 g-tron. De meddelar också att deras elbil Audi e-tron tillverkas i deras ”klimatneutrala” fabrik i Bryssel, men de har inte kunnat bidra med en konkret LCA. Tesla väljer att inte offentliggöra några LCA. De meddelar att deras fabrik Gigafactory kommer att bli självförsörjande på förnybar energi. Att gå ut med LCA innan dess skulle kunna bli vilseledande, anser de.

Eftersom det inte finns någon standard för hur LCA för fordon ska utföras är det svårt att jämföra data från olika tillverkare. Det pågår ett trevande arbete inom EU för att ta fram en standard. För att vara värd namnet måste en sådan deklaration på sikt innefatta klimatpåverkan vid fordonets tillverkning och skrotning, information om råvaror och deras ursprung, samt om återvinning.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.