Regelkollisionen beror på att Sverige bötfäller föraren medan andra EU-länder bötfäller ägaren. Även om EU-länderna får utbyta information för att komma åt fortkörare gäller det enbart den som äger bilen vilket ställer till det för den svenska polisen. De nordiska länderna har dock samma regler så dessa kan inte utnyttja kryphålet i lagstiftningen.
Därmed går Sverige miste om bötesbeloppen som årligen bedöms uppgå till miljonbelopp men det som hastighetskontrollerna är avsedda att stävja, fortkörning i sig själv, kan fortsätta utan risk för rättsliga påföljder. Om föraren tas av vanliga trafikpoliser där föraren måste legitimera sig är det en annan sak men de vanliga trafikpoliserna minskar nu snabbt. I Skåne blev 200 poliser 60 under den senaste femårsperioden och då ska de därutöver bevaka Blekinge, Kalmar och Kronobergs län.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.