Hur framtidens transportbilar och därmed även husbilar ska drivas har varit omdebatterat en tid. Batteribilar har nackdelen med räckvidden men nu börjar Renault sälja bränslecellsbilar, något som Mercedes tidigare visat upp i konceptform.
Att kunna erbjuda transportbilar utan lokala utsläpp är som vi skrivit om tidigare inte utan problem och fabrikanterna söker funktionella alternativ. Lång räckvidd betyder stora och tunga batterier vilket inkräktar på lastvikten och totalvikten ska helst inte överstiga den nuvarande körkortsgränsen för B-kort på 3,5 ton. Även om det nu införts en möjlighet för enskilda länder att tillåta 4,25 ton för transportbilar med vissa restriktioner är det nationella beslut samtidigt som det pågår en diskussion i flera länder om att detta ska komma att gälla även för husbilar. Men kanske är batteridrift inte det optimala utan bränsleceller och därför är Renaults nya Kangoo och Master som får energi av bränslecell som tredubblar räckvidden och börjar säljas om ett halvår en intressant tekniklösning.
Driften på vätgas fungerar som en räckviddsförlängare till den redan existerande elektriska drivlinan i skåpbilarna. Det kan i bästa fall tredubbla räckvidden till upp till 35 mil för Master och 37 mil för Kangoo.
Vätgasbehållaren är placerad under bilen och inkräktar därmed inte på lastutrymmet. Visserligen ökar vikten med 110 respektive 200 kilo men detta är ett hanterbart problem. Driften fungerar genom att en bränslecell kombinerar vätgas från bilarnas tankar med syre från luften för att producera el och därmed driva elmotorn. Restprodukten, avgaserna, är rent vatten och med denna teknik kommer man även runt problemet med laddtiderna, påfyllningen av vätgas tar bara mellan fem och tio minuter.
Kangoo Z.E på vätgas introduceras i slutet av detta år och Master Z.E med samma drivlina kommer någon gång under första halvåret 2020. Prisindikationen som ges för Kangoo Z.E med vätgas är det franska priset på 48.300 euro exklusive moms men inklusive batteri och miljöbonus. Det motsvarar i dagsläget drygt 520 000 kronor.
I Sverige finns just nu fyra fungerande tankstationer för vätgas: I Umeå, Sandviken, Arlanda och Mariestad. Den i Göteborg är ur funktion. Ska tekniken kunna vinna terräng krävs en utbyggnad av infrastrukturen men vätgasen kan utvinnas med hjälp av solceller och kräver inte import av några råvaror utöver solcellerna. Vintertid lär dock annan strömförsörjning krävas för att producera vätgasen, solinstrålningen på vintern räcker inte till även om den effekthöjning som forskare på KTH presenterade igår ger intressanta perspektiv.
Kanske får vi se inom en nära framtid även se Mercedes Sprinter med vätgasdrift i produktion, missa inte artikeln om den!
Driften på vätgas fungerar som en räckviddsförlängare till den redan existerande elektriska drivlinan i skåpbilarna. Det kan i bästa fall tredubbla räckvidden till upp till 35 mil för Master och 37 mil för Kangoo.
Vätgasbehållaren är placerad under bilen och inkräktar därmed inte på lastutrymmet. Visserligen ökar vikten med 110 respektive 200 kilo men detta är ett hanterbart problem. Driften fungerar genom att en bränslecell kombinerar vätgas från bilarnas tankar med syre från luften för att producera el och därmed driva elmotorn. Restprodukten, avgaserna, är rent vatten och med denna teknik kommer man även runt problemet med laddtiderna, påfyllningen av vätgas tar bara mellan fem och tio minuter.
Kangoo Z.E på vätgas introduceras i slutet av detta år och Master Z.E med samma drivlina kommer någon gång under första halvåret 2020. Prisindikationen som ges för Kangoo Z.E med vätgas är det franska priset på 48.300 euro exklusive moms men inklusive batteri och miljöbonus. Det motsvarar i dagsläget drygt 520 000 kronor.
I Sverige finns just nu fyra fungerande tankstationer för vätgas: I Umeå, Sandviken, Arlanda och Mariestad. Den i Göteborg är ur funktion. Ska tekniken kunna vinna terräng krävs en utbyggnad av infrastrukturen men vätgasen kan utvinnas med hjälp av solceller och kräver inte import av några råvaror utöver solcellerna. Vintertid lär dock annan strömförsörjning krävas för att producera vätgasen, solinstrålningen på vintern räcker inte till även om den effekthöjning som forskare på KTH presenterade igår ger intressanta perspektiv.
Kanske får vi se inom en nära framtid även se Mercedes Sprinter med vätgasdrift i produktion, missa inte artikeln om den!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.