Jag minns den första registreringsskylten. Nej inte den allra första utan den första i det system vi använder idag, den typ som vi hittills beskrivit som tre bokstäver och tre siffror. Nu är det nya tider och det har blivit en bokstav som sista tecken. Ibland är bäst att tillägga för ingen regel utan undantag. Systemen samexisterar och det kommer med tiden att bli allt svårare att avkoda årsmodeller och ursprung, men än så länge går det till viss del. Är det exempelvis en bokstav som sista tecken är det åtminstone ett fordon av årsmodell 2020. Eller ett äldre som tidigare varit registrerat i ett annat land. För stämmer inte kombinationen på nummerplåten med årsmodellen är det ett fordon som inte funnits i Sverige sedan det var nytt. Ser du exempelvis en åttiotalsbil med S som första bokstav, vad har du då fått reda på?
Året var 1972 när dåvarande Vägverket började distribuera nya glänsande stansade skyltar som ersatte de hemmagjorda plåtar med bakelitsiffror vars bokstav talade om var fordonet hörde hemma, i undantagsfall var det en lyxig inplastad skylt. A för huvudstaden, O för Göteborg för att ta två exempel. Men även dessa kombinationer tog slut vilket man kan förstå, Stockholm kunde med det här sättet inte ha fler än 100 000 fordon så det blev AA och AB som lösning. Plötsligt kunde systemet husera 300 000 fordon i huvudstaden. AC blev inte aktuellt då det tillhörde Västerbottens län. En och annan bil syntes även i Göteborg och Malmö med dubbla bokstäver men siffrorna blev aldrig fler än fem. Och visst minns vi som var med på den tiden att man kunde gå in på valfri bensinstation och köpa den kombination man ville, någon kontroll förekom inte utom om man blev stoppad av polisen och vid besiktningen som infördes 1965.
När de nya numren delades ut gick det ändå till viss del att se var bilen kom ifrån. Åtminstone för registreringsnummernördar. Numren fördelades ort för ort, gata för gata. Inte sällan fick grannar snarlika nummer sett som bokstavskombinationen även om det förstås fanns många undantag. Men dagens slumpvisa tilldelning hade inte kommit på plats och det fanns säkert organisatoriska skäl till det. Däremot gick det inte att lista ut årsmodeller med hjälp av registreringsnumren. Den första årsmodellen där systemet till viss del avslöjade årsmodellen kom med att F blev första bokstav och därför har 1972 års modeller ofta kombinationer av typen Fxx xxx. När nu sista tecknet även kan vara en bokstav utökas antalet kombinationer från 12,1 miljoner till 38,9 miljoner. Att antalet kombinationer inte är fler beror på att bara 23 av det latinska alfabetets 26 grundbokstäver används. Därutöver sätts registreringsnummer i karantän när ett fordon avregistreras för att det inte ska kunna bli konflikter, inte förrän 2005 började man återanvända nummer som inte använts på nio år.
Redan 1973 kom G och 1974 var det dags för H men fortfarande var det mer kronologiskt än slumpmässigt så 1974 års andra bokstav låg tidigt i alfabetet medan 75:orna fick en sen.
Alla bokstäver används som nämnts inte, Å, Ä och Ö är uteslutna och näraliggande bokstäver används inte heller, Q ligger optiskt för nära O, I och V används inte heller av samma skäl men med ett undantag. På de personliga skyltarna som introducerades 1988, då med sex tecken men numer med sju, kan även icke normalt använda bokstäver godkännas efter individuell prövning. Det finns även en del kombinationer som inte används eftersom de anses kunna väcka anstöt (ex. vis KUK), kombinationer som utläses som tal (ex. vis FEM) eller vedertagna förkortningar (ex. vis SSU). Personliga skyltkombinationer bedöms från fall till fall. MLB används inte heller eftersom den kombinationen är reserverad för exempelbilder av olika slag. Här kan nämnas att en personlig skylt kan godkännas i strid med Wienkonventionen som kräver både bokstäver och siffror. Detta fick en person problem med i Rumänien med sin svenskregistrerade bil där en kombination med enbart bokstäver användes som betydde något vi inte borde kunna skriva här men ändå gör, ungefär dra åt helvete och det politiska partiets namnförkortning. När han parkerade utanför detta partis lokaler kom polisen och skruvade av skyltarna med hänvisning till Wienkonventionen. En personlig skylt med enbart bokstäver alternativt enbart siffror bör därför inte användas utomlands.
1976 kom J följt av K 1978, L 1983 och M 1985. Att vi här i texten använder andra år ska inte ses som förvillande. Om en bokstav som exempelvis J i faktarutan anses som introducerad 1975 men 1976 års modell kom senhösten 1975, därav skillnaden. Att det är ett hopp mellan K och L beror på att det under den här tiden delades ut kombinationer betydligt mer slumpmässigt eftersom kombinationerna ändå räckte till.
P har en något speciell historia då bokstaven reserverades för parallellimporterade fordon och tillsammans med O släpptes 1988. Ett fordon med äldre årsmodell än 1988 och Pxx kan därför identifieras som importerat på annat sätt än via den officiella importören. Innan systemet togs bort 1992 hann man använda kombinationerna PAx, PBx, PCx och PDx xxx. Efter 1992 har Pxx delats ut slumpvis.
R dröjde till årsmodell 00. S kom med 01:orna, T‑till nyåret 02, U till 03 och W till 04. X användes 05 och 06 men det kom att dröja tio år till Y och ytterligare ett till Z. Och nu 2020, men mer formellt 2019 kom det nya formatet med en bokstav som slutkläm.
Minns någon förresten kontrollmärket som fanns till 2010? Det satt i mitten av skylten och delade på ett färgglatt sätt bokstäver och siffror från varandra. Med en stor tydlig siffra angavs till vilken månad fordonet hade allt i ordning, både skatt, försäkring och besiktning vilket gjorde det enkelt för polisen att identifiera fordon som inte skulle finnas på vägarna. Märket som skickades ut med brev en gång per år fick varje år ny färg och skulle man ställa av bilen behövde man skrapa bort den stora siffran som dolde en kod som behövdes vid avställningen. Nu är systemet ersatt med nummerigenkännande kameror som omedelbart identifierar fordon med körförbud av olika skäl, kameror som blir standard i alla nya polisbilar.
En annan typ av skyltar som försvunnit är de som inte har EU-märkningen på vänster sida. När vi gick med i EU tillkom detta fält men som tillval och det var i samma veva som plåtarna återigen blev i plåt, något de hade varit mellan 1972 och 1985. Därefter tillverkades de i plast, något som många minns med fasa. Kvalitén var usel och ytskiktet brukade lossna, resten kan nog ni som inte var med på den tiden ändå tänka ut. 1986 försökte man åtgärda problemet och sedan dess har det successivt blivit bättre och nya leverantörer har anlitats, sämre kunde det ju inte bli, och sedan 2002 är vi tillbaka i plåteran.
När systemet introducerades var allt vitt och svart men med tiden har skyltarna blivit alltmer färglada. Taxi har gula, diplomater blå, handlare (saluvagnsskyltar) gröna, tävlingsförare orange och så finns det en interimskylt som är röd. Det har kommit nya storlekar, den fyrkantiga som från början var gigantiskt stor har krympt och det har även kommit en "amerikavariant" för bilar med ont om plats. Slutligen kan vi peka på den militära skylten i svart och gult.
Nu kan du bege dig ut och botanisera i fordonsparken, väl medveten om årsmodeller och avvikelser från det normala.
AA – Stockholms stad
AB – Stockholms stad
AC – Västerbottens län
B – Stockholms län
BD – Norrbottens län
C – Uppsala län
D – Södermanlands län
E – Östergötlands län
F – Jönköpings län
G – Kronobergs län
H – Kalmar län
I – Gotlands län
K – Blekinge län
L – Kristianstads län
M – Malmöhus län
N – Hallands län
O – Göteborgs och Bohus län
P – Älvsborgs län
R – Skaraborgs län
S – Värmlands län
T – Örebro län
U – Västmanlands län
W – Kopparbergs län
X – Gävleborgs län
Y – Västernorrlands län
Z – Jämtlands län
B 1973
C 1973
D 1973
E 1973
F 1973
G 1973
H 1974
I Används ej
J 1975
K 1977
L 1982
M 1985
N 1987
O 1988
P 1992 För direktimporterade fordon 1988
Q Används ej
R 12 oktober 1999
S 29 september 2000
T 6 november 2001
U februari 2003
V Används ej
W mars 2004
X februari 2005
Y november 2015
Z 2017
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.