Trenden har varit att allt fler ser det som något som gör fordonet, understryker ens personlighet, får medtrafikanterna att dra på munnen eller till och med gör det mindre intressant att stjäla. En personlig skylt är något speciellt och i år väljer cirka 4 000 bilägare att betala de 6 200 som den kostar under den tioåriga giltighetstiden. Fordonets ursprungliga registreringsnummer behålls och den personliga kombinationen kopplas till detta. Skulle man byta fordon kan man flytta med sin personliga kombination.
Helt fritt att välja vad man vill är det dock inte. Utöver det självklara att ingen annan varit före dig att välja kombinationen på högst sju tecken får den inte heller kunna misstas för ett ordinarie registreringsnummer, väcka anstöt eller medföra olägenhet. Vad detta innebär kan man tvista om och en sådan kombination som Transportstyrelsen godkänt väckte sådan anstöt i Rumänien att ägaren med den svenskregistrerade bilen blev stoppad då skylten jämfördes med att köra utan skylt, körkortet togs ifrån honom på plats och så fick han sina anstötliga registreringsskyltar beslagtagna. Dessutom får inte kombinationen motsvara ett produkt- eller företagsnamn om inte den som äger rätten till namnet gett sitt medgivande till ansökningen.
Det finns även ett regelverk som alla Europas länder ska följa, Wienkonventionen om vägtrafik, om hur ett registreringsnummer ska vara utformat och där stadgas att det måste finnas både siffror och bokstäver samt att bokstäverna ska vara latinska. Så rent formellt utnyttjade den rumänska polisen denna konvention eftersom den personliga kombinationen MUIESPD utöver att den saknar siffror har en starkt negativ klang mot det rumänska socialdemokratiska partiet. Sens moral är att det inte är självklart att det går att använda den personliga skylten utanför Sveriges gränser.
Under 2018 fram till december har Transportstyrelsen godkänt 3 897 ansökningar om personlig skylt. Det innebär att fjolårets rekordnotering om 3 410 personliga skyltar redan är passerad och att 4 000-gränsen av allt att döma kommer nås innan årets slut.
Det går trender i vad för typ av kombinationer som ansöks om. Återkommande ansökningar handlar ofta om förnamn, smeknamn eller företagsnamn.
Av summan 6 200 kronor behåller Transportstyrelsen 700 kronor som ska täcka de administrativa kostnaderna under de kommande tio åren. Resten av pengarna skickas till Trafikverket och ”skyltfonden”. Skyltfonden är en fond från vilken Trafikverket vid två tillfällen om året delar ut pengar till olika trafiksäkerhetsprojekt. Under de senaste tio åren har Trafikverket betalat ut 85 miljoner kronor från fonden.
– Den som väljer att skaffa en personlig skylt gör det i första hand för att sticka ut lite i trafiken. Men samtidigt bidrar man alltså till att förbättra trafiksäkerheten i Sverige vilket alla inte är medvetna om, säger Eva Isaksen, utredare på Transportstyrelsen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.